p+98 31 32298095
و آن حكمت آميز و بلندمرتبه است و در ام الكتاب در نزد ماست. (سوره مباركه زخرف، آيه 4)
ام الکتاب | صفحه اصلی

آخرین اخبار قرآنی

مقالات قرآنی

  • حجاب و امنیّت اجتماعی
    مقوله -پوشش و استتار بدن- به عنوان جزء جدایی‏ناپذیر حیات انسانی و مصداق اصلی حجاب، امری کاملاً مشهود و بی‏نیاز از تعدیل است. برای حجاب کارکردهایی در دو حوزه فردی و اجتماعی، قابل تصوّر است: * الف. کارکردهای فردی: * همچون پاسخگویی به نیاز فطری -خوداستتاری- و تأمین امنیّت در برابر گرما و سرما. * ب. کارکردهای اجتماعی:* هویّت‏بخشی و ایجاد امنیّت اجتماعی از جمله این کارکردهاست، چراکه نوع پوشش و حجاب، نشان‏دهنده سنّت‏ها، ارزش‏ها و باورهای یک جامعه است. * اسلام، حجاب را از مصادیق مهمّ تحقق امنیّت اجتماعی در جامعه معرّفی کرده است و چالش‏ها، زمینه‏ها و راهبردهای بسیار مهمّی را برای شکوفایی ذهن نواندیش افراد جامعه در این مورد تبیین نموده است. * بر این اساس و به منظور آگاهی بیشتر از رابطه حجاب و امنیّت اجتماعی، ما برآنیم که در این نوشتار جنبه‏های مختلف این موضوع و اهمّیّت...

    ... بیشتر
  • نظریه فطرت در قرآن
    یکی از مباحثی که در قرآن و سنت‏با اهمیت ویژه‏ای مطرح گردیده بحث فطرت است. فطرتمندی انسان، فطری بودن دین، فطرت پسندی، حسن عدل و قبح ظلم، معلوم بودن فجور و تقوا به الهام فطری، اعتراف رسمی انسان به ربوبیت الهی در عالم ذر و عهد و پیمان خداوند با او در عدم تبعیت از شیطان، از جمله مسائلی است که آیات قرآن و روایات ائمه معصومین‏علیهم‏السلام بر آن دلالت صریح دارند. * اما مهم آن است که اگر چه در پاره‏ای آیات، انسان فطرتمند معرفی شده و بحث از الهام فطری فجور و تقوا به انسان به میان آمده است ولی در بعضی آیات دیگر، خلقت طبیعی انسان به عنوان موجودی ظلوم، جهول، هلوع، کفار و طغیانگر مطرح شده است. * اگر در پاره‏ای از آیات، دین امری فطری معرفی گردیده و یا اقامه عدل هدف رسالت پیامبران بیان شده است (که به دنبال فطری بودن دین، عدالتخواهی و اقامه قسط و عدل نیز فطری خواهد بود) اما در پاره‏ای...

    ... بیشتر
  • نبرد حق و باطل درقرآن - قسمت دوم
    آقای طباطبایی تعبیر خیلی خوبی دارند، می گویند در قرآن آنجا که صحبت حق و باطل می شود حق را -از خدا- می داند ولی باطل را -به اذن خدا- می داند. نمی گوید باطل از خداست، می گوید به اذن خداست. -به اذن خداست- یعنی چه؟ اذن یعنی رفع مانع کردن، اجازه دادن یعنی مانع را برداشتن. معنی -باطل به اذن خداست- این است که خداوند مانع برای پیدایش باطل ایجاد نمی کند. باطل از او نیست، البته -از او نیست- به این دلیل که باطل از آن جهت که باطل است هستی نیست که از او باشد. شر به اذن خداست ولی از خدا نیست. در عین حال ثنویت هم نیست، نه اینکه از کانون دیگری است. * جنگ حق و باطل در قرآن* آنچه که در قرآن راجع به جنگ حق و باطل آمده یکی از زیباترین صحنه هایی است که قرآن مجسم می کند. قرآن کوشش می کند که عکس همین منطقی را که الان گفتیم بیان کند، بگوید که باطل، هستی طفیلی و تبعی دارد، وجود موقت دارد، آنچه که استمرار و اصالت...

    ... بیشتر
  • زکات منبع مالی حکومت اسلامی
    حکومت, بسان بسیاری از پدیده های اجتماعی, زاییده, نیاز جامعه بشری است. اسلام, به این نیاز, اهمیت فراوان داده و تشکیل حکومت را ناگزیر دانسته است1. حکومت اسلامی برای اداره جامعه و انجام مسؤولیتهای فراوانی که برعهده دارد, نیاز به پشتوانه مالی دارد. اسلام, برای برآوردن این نیاز, منابعی را در نظر گرفته که بخشی از آن را انفال: (اراضی موات, اراضی آباد طبیعی, مع-ادن, جنگ-له-ای طبیع-ی, بیش-ه ه-ا ونیزارها, دریاها, آبهای معدنی و زیرزمینی, رودخانه های بزرگ, مال مجهول المالک...), فیئ و.... تشکیل می دهد و بخشی دیگر را وجوهات شرعیه و.... سخن ما, دراین نوشتار, بررسی و پژوهشی است, در باره زکات. زکات, چه نوع واجب مالی است؟ آیا از منابع مالی حکومت اسلامی است و باید به دولت پرداخت شود, تا از آن راه به مصرف برسد؟ یا این که هرکس می تواند, آن را در جاهایی که تعیین شده, هزینه کند. پیش از آن که به نقل دیدگاهها بپردازیم,...

    ... بیشتر

مباحث قرآنی

اصول دین - امامت / امام دوازدهم
پیامبر اکرم صلی اللَّه علیه و آله و سلّم و ائمه اطهار علیهم السلام به ما خبر داده‏اند که مهدی موعود، زنده و پاینده است تا آن روز که ظاهر گردد و سراسر گیتی را به تصرّف در آورده و در آن عدالت را گسترش دهد و کاخهای ستم را واژگون سازد. هُوَ الَّذی أرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ (61صف/9)...... بیشتر
شناسنامه قرآن / موارد وقف کفران - مورد 3
موارد وقف کفران به قرار زیر است: (این قسمت شامل 19 گزینه است که هر گزینه مشروحا تقدیم خواهد شد. موسسه ام الکتاب) . 1- آیه 10 سوره بقره، 2- آیه 26 سوره بقره، 3- آیه 55 سوره بقره. وقف بر (و اذ قلتم یا موسی لن نؤمن لک) و شروع از (حتی نری اللَّه جهرة) یعنی و یاد آورید هنگامی که شما بنی اسرائیل گفتید: ای موسی هرگز به تو ایمان نمی‏آوریم تا اینکه خدا را آشکارا مشاهده...... بیشتر
شناسنامه قرآن / موارد وقف کفران - مورد 12
موارد وقف کفران به قرار زیر است: (این قسمت شامل 19 گزینه است که هر گزینه مشروحا تقدیم خواهد شد. موسسه ام الکتاب) . 1- آیه 10 سوره بقره، 2- آیه 26 سوره بقره، 3- آیه 55 سوره بقره، 4 و 5- آیات 116 سوره بقره و 68 سوره یونس، 6- آیه 163 سوره بقره، 7- آیه 181 سوره آل عمران، 8- آیه 31 سوره مائده، 9- آیه 64 سوره مائده، 10- آیه 72 سوره مائده، 11- آیه 73 سوره مائده، 12- آیه 84 سوره مائده. وقف...... بیشتر
شناسنامه قرآن - آشنائی با سوره‏های قرآن / اولین و آخرین سوره قرآن...
امام صادق علیه السلام فرمود: اولین سوره‏ای که بر رسول اکرم صلی اللَّه علیه و آله نازل شد، سوره اقرأ باسم ربّک است، و آخرین سوره نازله بر پیامبر صلی اللَّه علیه و آله اذا جاء نصر اللَّه است. /پاورقی1- اصول کافی، جلد2، صفحه 628/ بزرگترین سوره قرآن از حیث آیات سوره بقره است و کوچکترین آن سوره کوثر است، و بزرگترین سوره قرآنی از جهت عظمت معنوی سوره حمد است....... بیشتر

فیلم و کلیپ قرآنی