p+98 31 32298095
و آن حكمت آميز و بلندمرتبه است و در ام الكتاب در نزد ماست. (سوره مباركه زخرف، آيه 4)
ام الکتاب | صفحه اصلی

آخرین اخبار قرآنی

مقالات قرآنی

  • رهیافت وحدت موضوعی سوره های قرآن در -الأساس فی التفسیر-
    چکیده: وحدت و انسجام مضمونی در قرآن رهیافتی نو در تفسیرنگاری معاصر است که آن را از سنت کهن تفسیر قرآن متمایز می سازد. در این رهیافت دغدغة مفسر تنها تفسیر واژگانی آیات قرآن نیست، بلکه می کوشد نشان دهد که میان آیات و سوره های قرآن یکپارچگی و انسجام محتوایی و ساختاری وجود دارد. با اینکه رگه هایی از این قبیل تلاش ها در آثار برخی مفسران پیشین نیز دیده می شود، اما تفاوت تلقی و انگیزه ها به تمایز اساسی میان تفسیرهای قدیم و جدید انجامیده است. از جمله چهره های شاخص این رهیافت نوین، مفسر سوری سعید حوی است که در تفسیر خویش نظریه ای کاملاً بدیع و جامع در این باب عرضه داشته است. در این نوشتار کوشش شده با بررسی کتاب -الأساس فی التفسیر- جنبه های نظری و عملی نظریة سعید حوی در زمینة وحدت مضمونی و ساختاری قرآن شناسایی شود. نظریة وحدت دو سطح دارد: الف) در سطح سوره ها (پیوندهای مضمونی و ساختاری...

    ... بیشتر
  • نظم اهنگ در قرآن 1
    یکی از مهمترین جنبه های اعجاز بیانی قرآن , نظم اهنگ واژگانی آن است .این جنبه , چنان زیبا و ش-کوهمند است که اعراب را ناچار ساخت , از همان روز نخست اقرارکنند که کلام قرآن از توانایی بشر خارج است و تنها می تواند سخن خداوند باشد. نظماهنگ واژگان قرآن , نغمه های دلکش و نوایی دلپذیر پدید می آورد , نوایی که احساسات آدمی را ب-ر م-ی ان-گیزد و دلها را شیفته خود می کند. نوای زیبای قرآن برای هر شنونده ای , هرچند غیر ع-رب م-ح-س-وس است .چه رسد به اینکه شنونده عرب باشد.هنگام گوش جان سپردن به آوای ق-رآن , ن-خ-ستین حالتی که اذهان را جلب می کند.نظام بدیع و شکوهمند صوتی آن است .در این نظام , حرکات و سکنات واژگان به شکلی آرایش شده است که به هنگام شنیدن , آوایی دلنشین به گ-وش م-ی رسد , آوایی که شوری در دلها می اندازد و نشاطی در جانها می دمد. از جهتی ,حروف مد و غنه در کلمات آن به شکلی حساب شده نشسته اند, به طوری که...

    ... بیشتر
  • مبانی نقلی فهم روایات تفسیری اهل بیت(علیهم السلام) در المیزان
    مقدّمه اصل روشمندی و قانونمداری فهم گزاره ها در هر رشته ای از علوم انسانی، پیش فرض مسلّمی است که تکاپوی فهم و دانش پژوهی در هر شاخه ای از اندوخته های فکری بشری را بر منطق خاصّی، استوار می سازد. در این میان، روایات تفسیری، که بخش عمده ای از مبحث تفسیر روایی قرآن را به خود اختصاص داده و از جایگاه مهمّی در حوزه علوم قرآنی برخوردار است، از این اصل مستثنی نبوده و ورود به دایره فهم و تجزیه و تحلیل خویش را بر منطق ویژه ای بنیان نهاده است. مبانی فهم، که عنصری اساسی در سازمان منطق فهم روایات تفسیری قلمداد می شود، اصولی بنیادین و کارا برای تحصیل فهم صحیح و روشمند کلام معصومان(علیهم السلام)است که قواعد و قوانین فهم و تفسیر روایات اهل بیت را بر خود مبتنی می سازد. مبانی، آن گونه که در لغت آمده است، از ریشه بنی، که به معنای برپا کردن و ساختن چیزی با ضمیمه کردن بعضی از اجزای آن به بعض دیگر...

    ... بیشتر
  • گرسنگی و ناامنی پی‏آمد کفران نعمت الهی‏
    اقوام و جمعیت‏های کنونی و آینده نیز در صورت کفران نعمت الهی همچون گذشتگان گرفتار گرسنگی و ناامنی و عذاب می‏گردند. -وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتِیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهاَ اللَّهُ لِباسَ الجُوعِ وَ الخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُونَ-. -خداوند [برای آنان که کفران نعمت می‏کنند] مثلی زده است. منطقه آبادی را که از امن و اطمینان برخوردار بود و پیوسته روزیش به‏طور وافر از هر مکانی به آنجا سرازیر می‏گشت. اما نعمت خدا را کفر ورزیدند، خداوند به خاطر اعمالی که انجام داده بودند، لباس گرسنگی و ترس را بر آنان پوشانید-. -وَ لَقَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْهُمْ فَکَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمُ العَذابُ وَ هُمْ ظالِمُونَ-(1). -پیامبری از خود آنان برای هدایت آنها آمد اما او را تکذیب کردند. عذاب الهی...

    ... بیشتر

مباحث قرآنی

فهرست الفبائی مطالب و مقالات نشریه بازتاب اندیشه / لمپن‏ها، بریدگانی...
فهرست الفبائی مطالب و مقالات نشریه بازتاب اندیشه لمپن‏ها، بریدگانی که نفرت می‏فروشند متن حسین لاری (آزاد، 80/12/7) اشاره بازتاب شماره 24 /001-001/ /067-021/ /017-041/ /025-060/ /035-042/ هر جامعه‏ای از نظام ارزشی، الگوهای زیستی مشترک و هنجارهای اخلاقی متناسب با فرهنگ آن جامعه برخوردار است و بقای حیات آن جامعه در گرو شناخت آن عناصر و الگوپذیری از آنهاست. بر کسی پوشیده نیست که آفتهایی...... بیشتر
بحارالانوار، جزء 2، العقل و العلم و الجهل / ذم انکار الحق و الاعراض عنه...
باب 18- ذم انکار الحق و الاعراض عنه و الطعن علی اهله الآیات: /002-082/ /006-157/ /010-032/ /013-037/ /018-057/ /020-124/ /020-125/ /020-126/ /027-084/ /029-068/ /032-022/ /039-032/ بحارالانوار، جزء 2، صفحة 141 /039-033/ /045-007/ /045-008/ /045-009/ /046-003/ 1- مع، [معانی الاخبار] ابی عن سعد عن البرقی عن محمد بن علی الکوفی عن علی بن النعمان عن عبد الله بن طلحة عن ابی عبد الله ع قال قال رسول الله ص لن یدخل الجنة عبد فی قلبه...... بیشتر
آسمان و جهان، جلد 7 / ابلیس، آفرینش ابلیس، دام‏ها، نژاد ابلیس...
/002-168/ /002-169/ /002-268/ /002-275/ /003-026/ /003-157/ /003-037/ /003-076/ /003-082/ /003-117/ /003-118/ /003-119/ /003-120/ /003-121/ /005-091/ /006-112/ /006-121/ /006-142/ /007-011/ /007-012/ /007-013/ /007-014/ /007-015/ /007-016/ /007-017/ /007-018/ /007-022/ /007-027/ /007-030/ /007-199/ /007-020/ /007-201/ /008-048/ /012-005/ /012-042/ /012-100/ /014-022/ /015-017/ /015-017/ /015-028/ /015-029/ /015-030/ /015-031/ /015-032/ /015-033/ /015-034/ /015-035/ /015-036/ /015-037/ /015-038/ /015-039/ /015-040/ /015-041/ /015-042/ /016-062/ /016-098/ /016-099/ /017-027/ /017-053/ /017-060/...... بیشتر
جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه / قثم بن عباس و پاره اى از اخبارش...
جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه قثم بن عباس و پاره اى از اخبارش در این نامه که با عبارت اما بعد فان مصر قد افتتحت و محمد بن ابى بکر رحمه الله قد استشهد، اما بعد، همانا که مصر گشوده شد و آن را گرفتند و محمد بن ابى بکر که خدایش رحمت کناد شهید شد. شروع مى شود، ابن ابى الحدید پیش از شروع به شرح الفاظ این نامه مساله اى را در مورد فصاحت امیرالمؤمنین طرح کرده است که هر چند...... بیشتر

فیلم و کلیپ قرآنی