p+98 31 32298095
و آن حكمت آميز و بلندمرتبه است و در ام الكتاب در نزد ماست. (سوره مباركه زخرف، آيه 4)
ام الکتاب | مقالات قرآنی - مقاله قرآنی - مقاله های قرآنی

مقالات قرآنی - مقاله قرآنی - مقاله های قرآنی

در این بخش مقالات قرآنی تالیف و گردآوری میشود. آخرین مقالات را میتوانید در این صفحه مشاهده کنید. برای جستجو در مقالات و دستیابی به سایر مقالات به جستجوی مقالات مراجعه کنید.


از اصطلاحات رایج در متون فقهی و لسان فقیهان, (تنقیح مناط) است. این امر, به دلیلی که خواهیم گفت, در ابواب و احکام غیر عبادی کاربرد و اهمیت بیشتری دارد. این موضوع, به رغم اهمیت و تأثیر فراوانی که در فرایند استنباط دارد, چندان مورد توجه قرار نگرفته و تا جایی که این قلم می داند, تاکنون تحقیقی مستقل و فراگیر در این باره انجام نگرفته است. از سوی دیگر, گاه در فقه به اصطلاحات دیگری برمی خوریم که با اصطلاح مزبور, نزدیکی و همانندی دارند, مانند: (الغاء خصوصیت) و (اعتبار) و (قیاس). مقاله پیش رو به بررسی اصطلاحات یاد شده پرداخته و با توجه به کلمات و عبارت های فقیهان, یکی بودن ... بیشتر

غفلت که یکی از موانع سیر انسان به سوی خداست، از نظر فرهنگ دین، رجس و چرک است. امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: الغفلة ضلال النفوس(1)؛ غفلت، گمراهی جان است. از مناجات شعبانیه نیز استفاده می شود که غفلت، چرک جان آدمی است. امامان معصوم علیهم السلام در مناجات مزبور به خدا عرض می کردند: خدایا! ما از تو شاکریم که دل هایمان را از چرک غفلت پاک کردی: فشکرتک با دخالی فی کرمک و لتطهیر قلبی من اوساخ الغفلة عنک(2) و البته این تعبیرها کنایه نیست. بعضی می پندارند که تعبیر از فضیلت و رذیلت اخلاقی به طهارت، کنایه و مجاز است؛ اما این پنداری باطل است؛ زیرا انسان، گذشته از این ... بیشتر

وحی شیطانی * شخصی به (ابن عمر) گفت: مختارگمان می کند که به او وحی می شود. ابن عمر پاسخ داد: البته درست می گوید، چرا که خداوند فرموده است: * " و شیاطین به دوستان خود وحی( وسوسه ) می کنند." (انعام /121) * حاضرجوابی * کودکی در مکتب خانه برای معلم خود می خواند: * " وَ اِنَّ عَلیکَ الَّلعنَةَ اِلی یومِ الدین : و لعنت تا روز قیامت بر تو خواهد بود."(حجر/35) * و مکرر آیه را تکرار میکرد. معلم عصبانی شد و گفت: * علیک و علی والدَیکَ : بر تو و بر پدر و مادرت باد. * کودک گفت: در این قرآن که من می خوانم( علیک) هست و ( علی والدیک) نیست. آیا آنرا اضافه کنم؟! * حفظ اموال * از بخیلی ... بیشتر

ابراهیم دومین پیامبر أُولُواالعزم[1] و نیای پیامبران پس از خود، از جمله موسی، عیسی(علیهما السلام)و محمّد(صلی الله علیه وآله) در 63 آیه از 25 سوره قرآن 69 بار نام ابراهیم(علیه السلام)ذکر شده و چهاردهمین سوره قرآن به نام او است. کلمه ابراهیم به صورت های إبراهام، إبراهُم، إبرَهَم، ابراهِم،[2] ابراهَم،[3] ابرُهُم و ابراهوم[4] نیز ضبط شده است. کهن ترین منبع قابل اعتمادی که این واژه را به شکل -ابراهیم- ارائه داده، قرآن است.[5] ابن عامر در 35 مورد از قرآن آن را -ابراهام-،[6] ولی دیگران، ابراهیم قرائت کرده اند.[7] در نسخه های اصلی تورات نیز -ابراهام- ضبط شده است.[8] کلمه -ابراهیم- ... بیشتر

در این نوشتار، روشن خواهد شد نظریه اوّل که نظریه معروف متکلّمان و مفسّران است، هر چند با ظواهر آیات سازگاری دارد، مبانی و اصول فلسفی و عرفانی، آن را بر نمی‏تابد که در متن مقاله به نظریه بزرگانی مانند محیی‏الدین، صدرالمتألهین و امام خمینی اشاره خواهد شد. نظریه چهارم، برگزیده عارفان و حکمت متعالیه است که با آیات و مبانی عقلی و فلسفی جمع می‏شود. * چکیده * چگونگی نزول قرآن از مباحث کهن تفسیری و کلامی است که مطمح نظر عالمان اسلامی قرار گرفته است. امروزه با پیش کشیدن مباحث تجربه دینی و تفسیر حقیقت دین و نبوّت بر آن، برخی از روشنفکران، به انکار نزول آسمانی ... بیشتر