p+98 31 32298095
و آن حكمت آميز و بلندمرتبه است و در ام الكتاب در نزد ماست. (سوره مباركه زخرف، آيه 4)
ام الكتاب | تفسير قرآن، تفاسير قرآن

تفسير قرآن، تفاسير قرآن

<در این بخش تفاسیر قرآن طی قرون گذشته معرفی میشوند. برای جستجو در متن تفاسیر به جستجوی تفاسیر مراجعه کنید.


موضوع اصلی: معرفی تفاسیر
موضوع فرعی: تفاسیر قرن نهم

عنوان: معارج السئول

اثر شیخ کمال الدین و یا تاج الدین حسن (زنده در 891 ق) فرزند شمس الدین استرآبادی نجفی، از مفسران شیعه.
وی از شاگردان فاضل مقداد سیوری (م 826 ق) صاحب کنزالعرفان است.
تفسیری وی معروف به تفسیر اللباب و تفسیر معارج السئول می باشد که هر دو یکی هستند مؤلف ب-حث خویش را اختصاص به آیات احکام قرآن کریم داده است و به تفسیر پانصد آیه از آیات تشریع بر وفق کتب فقهی از طهارات تا دیات در دو مجلد می پردازد.
م-ی-رزا ح-س-ین نوری می گوید: بهترین کتابی است در بیان و تفسیر آیات احکام قرآن که تالیف گردیده و صاحب ریاض می گوید: کتابی است جامع و کثیر الفوائد.
تالیف آن پس از کتاب کنزالعرفان استادش فاضل مقداد می باشد که اضافات زیاد و فوائد نفیس بر آن افزوده است.
و نیز این تفسیر را از تفسیر دیگر خویش به نام عیون التفاسیر استخراج کرده است و بر آن اضافاتی دارد.
این کتاب نظیر آیات الاحکام شیخ جزایری و زبدة البیان مقدس اردبیلی است.
در تفسیر آیات از اخبار نیز استفاده می نماید.
ای-ن ک-تاب شامل یک مقدمه در بیان فوائد مقدماتی اصولی و منطقی و ابواب احکام فقه که از هر باب به کتاب تعبیر می نماید و دارای خاتمه می باشد.
امروزه نسخه های متعدد از این تفسیر در دست می باشد.
از جمله چهار نسخه در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی (شماره 1417) محفوظ است.
تفسیر دیگری به نام عیون التفاسیر از شیخ استرآبادی نجف ملاحظه می گردد که در چهار جلد با روای-ات-ی از ف-ض-ائل ق-رآن و م-ب-اح-ثی از صرف و نحو و لغت و معانی و قراءآت تالیف گردیده و ن-س-خ-ه ه-ای آن در م-درس-ه سپهسالار (شماره 2006) و در مدرسه هندی و شیخ محمد صالح برغانی موجود است.
منابع : اعیان الشیعة، 5/243; ریاض العلماء, 1/319; الضیاء اللامع، 41; فهرست الفبائی کتب خطی ک-تابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، 530; خاتمة مستدرک، حاجی نوری، 3/405; معجم رجال الفکر و الادب فی النجف، 30; الذریعة، 18/280, 21/181.