p+98 31 32298095
و آن حكمت آميز و بلندمرتبه است و در ام الكتاب در نزد ماست. (سوره مباركه زخرف، آيه 4)
ام الكتاب | تفسير قرآن، تفاسير قرآن

تفسير قرآن، تفاسير قرآن

<در این بخش تفاسیر قرآن طی قرون گذشته معرفی میشوند. برای جستجو در متن تفاسیر به جستجوی تفاسیر مراجعه کنید.


موضوع اصلی: معرفی تفاسیر
موضوع فرعی: تفاسیر قرن نهم

عنوان: کنزالعرفان فی فقه القرآن

اثر شیخ ابوعبداللّه شرف الدین مقداد (م 826 ق) فرزند جلال الدین عبداللّه اسدی سیوری معروف به فاضل مقداد, از شیوخ فقهای امامیه.
وی از ش-اگ-ردان ش-ه-ی-د اول شیخ محمد بن مکی عاملی (734 - 786 ق) است و از او روایت می کند.
ت-ف-س-ی-ر ک-نزالعرفان در یک جلد به زبان عربی و شیوه استدلالی است و مؤلف با بهره گیری از روای-ات و احادیث ائمه اطهار(ع) آیات احکام قرآن را گرد آورده سپس به ترتیب کتابهای فقهی، آیات فقهی را مبسوط شرح می کند و حکم آیه را بیان می نماید.
ن-ظ-م و ش-ی-وه ت-دوی-ن و تبویب این تفسیر روشی ابداعی از سوی او بوده است که در میان همه تفسیرهای فقه قرآن کریم اعم از تفسیرهای اهل تشیع و اهل تسنن بی سابقه و بی نظیر است.
و نیز بسیاری از مؤلفان پس از وی از وی تقلید و پیروی کرده اند.
همچنین این تفسیر از شهرت خاصی نزد فریقین عامه و خاصه برخوردار است.
م-ف-س-ر هنگام بیان حکم فقهی آیه به مذاهب اربعه سنی متعرض می گردد و موضوع اختلاف را ذک-ر نموده سپس از طریق عقل و روایات و اخبار و همچنین شان نزول آیه، احکام سایر مذاهب را رد کرده و رای شیعه امامیه را در مسئله مورد خلاف بیان می کند.
این تفسیر از مشهورترین کتب تفسیر آیات الاحکام و از منابع فقهای امامیه می باشد.
از این تفسیر بیست نسخه در کتابخانه آستان قدس رضوی و هشت نسخه در کتابخانه مرعشی قم که کهنترین آن مورخه رمضان 979 ق موجود است.
ن-خ-س-تین بار در سال 1313 ق چاپ سنگی گردیده و در سال 1343 ش در دو مجلد به تحقیق محمدباقر بهبودی در تهران تجدید طبع گردید و مکررا افست شده است.
م-ن-ابع : الاعلام، 7/282; امل المل، 2/325; الذریعة، 18/159; الضیاء اللامع، 138; فهرست الفبائی ک-تب خطی کتابخانه آستان قدس، 473; فهرست کتابخانه مرعشی قم، 1/105; فهرست کتابخانه م-درس-ه س-پ-هسالار, 1/86; معجم المطبوعات، 2/1772; روضات الجنات، 7/171; مؤلفین کتب چاپی فارسی و عربی، 6/272.