جستجو برای قرض در
مقالاتتعداد 401 نتیجه ( 0.0023 ثانیه )
- دوم اینکه قرض مورد نظر خداوند در قرآن کریم، قرض "حَسَن " است.
- قرض و قرض حسن، هر دو در مقابل "قرض ربوی " قرار دارند.
- و گیرنده و نیز عین قرض و موضوع قرض و شرایط اضافی در قرض و برخی مسائل دیگر توضیحهایی آورده است.
- تفاوت عقد قرض با دیگر عقود ----------------------------------- الف) تفاوت قرض با بیع قرض مانند بیع
- قرض دهنده و قرض گیرنده، داشتن نیت ادای قرض (از سوی گیرنده قرض)، کمک خداوند، پیامبر اکرم صلی الله
- غزوه حنین, غزوه خیبر, غفلت, غنیمت, فراگیری, فرد, فرشتگان, فرق, فرمانروا, فساد, فقه, فکر, قبول نکردن, قرض
- شناخت, صوت, ضد, ضرورت, طاعت, طرح, طریقه, طلب, عاقبت, عمر, عوام, فاسد, فرشته, فرصت, فرمانده, فقیه, فلز, قرض
- بسیاری از وام های دریافتی مردم از سوی بانک ها و صندوق های به اصطلاح قرض الحسنه، در زمره قرض ربوی است
- قرض از آنجا که مسئله قرض در این چند سال اخیر متأسفانه باب شده و بسیاری از قرض ها شرعی نیست در این باب
- از آثار قرض این است که مال قرض داده شده از نظر قرض دهنده عقیم است و نمی تواند سودی داشته باشد علتش این
- است که مورد قرض به مجرد قرض دادن از مالکیت قرض دهنده خارج می شود و دیگر متعلق به او نیست.
- لزوم پرداخت وام در زمان مقرر یکی دیگر از احکام شرعی در مورد قرض این است که قرض گیرنده در هنگام اخذ قرض
- فرشتگان, فرق, فروش, فریبندگی, فضا, فضا, فقرا, فقه, فقیر, فلک, قادر, قبول نکردن, قدر, قدرت, قدرتمند, قرض
- ضعیف, طرح, طریقه, طلب, عاقبت, عاقل, عده, عمر, عوام, فرشته, فرصت, فریب, فقر, فقیه, فلز, قاطعیت, قدرت, قرض
- به فائده بوجود آید و به اسم بیع قرض حرام متداول گردد.
- لذا اگر قرض گیرنده عین مال قرض دهنده را به وی برگرداند، قرض دهنده نمی تواند از قبول آن استنکاف نماید.
- چنانکه گفتیم قرض گیرنده ضامن رأس المال است اما مستأجر، ضامن عین مستأجره نیست.
- از بیانات فوق واضح می شود که حقیقت قرض با حقیقت بیع و اجاره اختلاف جوهری دارد.
- (49)-هرگاه کسی قرض بدهد و قرض گیرنده بدون این که شرط شده باشد بدلخواه خود بیشتر از آنچه مقروض است
- دلیل آنها این سخن تورات است: به بیگانه میتوانی به سود و ربا قرض دهی اما برادرت را به سود قرض مده. (
- در قرض با شرط اضافه، جر نفع و انتفاع در قرض، ربا و حرام است. اما تنزیل، معامله است.
- این قرض گیرندگان بودند که تن به پذیرش شرایط رباخوار میدادند; در واقع، فشار زندگی آنها را مجبور به قرض
- به عبارت دیگر، در عصر حاضر و در اغلب کشورهای عقب مانده، جایگاه و موقعیت اقتصادی قرض دهندگان و قرض گیرندگان
- اگر پس انداز کنندگان سیستم بانکی را قرض دهنده و دریافت کنندگان وام را قرض گیرنده بدانیم، درخواهیم یافت
- فنا, قادر, قانون, قانون و اجتماع, قانونگذاری, قانونمند, قاهر, قبول نکردن, قبیح, قدر, قدرت, قدرتمند, قرض
- فانی, فتوا, فراق, فرزند, فرشته, فرصت, فرض, فریب, فضل, فقر, فقیه, فلز, فلسفه, قاطعیت, قاعده, قبح, قدرت, قرض
- مثلا آن سوره هایی که در اثنای آن از قرض الحسنه سخن به میان می آید، آن سوره ها مصدّر به تسبیح است.
- از اول می فرماید خدا منزّه از هر نقص و مبرّای از هر عیب است، بعد در اثناء قرض الحسنه را ذکر می کند.
- این برای آن است که ثابت کند اگر قرض الحسنه هست، ذات اقدس اله بر اساس نیاز قرض نمی گیرد.
- و از شما قرض الحسنه خواست، - وَاسْتَقْرَضَکُمْ وَ لَهُ خَزَائِنُ السَّمَوَاتِ وَ الْأَرْضِ -.
- روی قُلّ و قلّت و نداری و کم داری قرض الحسنه نخواست، بر اساس ذلّت و نیاز از شما کمک نخواست؛ برای اینکه
- ضروری, طبقات, طرحها, عالم, عدد, عدم پذیرش, فرق, فقرا, فقیر, فکر, قادر, قبول نکردن, قدر, قدرت, قدرتمند, قرض
- رد, سپاه, سلام, سؤال, شراب, شروع, شغل, صید, ضرورت, طرح, طریقه, عاقبت, عده, فقر, فلز, قاطعیت, قدرت, قرض
- همین گونه است در باب قرض: اگر انسان چیز مثلی را قرض گرفت, مثل آن را بدهکار است و اگر قیمی بود بهای آن
- پس هنگام قرض انسان قدرت خرید را قرض می دهد و هنگام دریافت نیز, همان قدرت را دریافت می کند.
- هم جاری کرد, زیرا سخنان فقهاء در بابهای قرض و غصب نقل و بررسی شد و روشن شد که معیارها در باب غصب و قرض
- به هر حال, اگر قرض دهنده شرط کند قدرت خریدی بیش از آنچه قرض داده دریافت کند, ربا و حرام است, ولی تا حدّ
- بدهد, مثلاً ده سکّه بهار آزادی را تا یک سال قرض می دهد.
- قاصد, قاضی, قانع, قانون, قانون و اجتماع, قانونگذاری, قانونمند, قبول نکردن, قبیح, قدر, قدرت, قدرتمند, قرض
- فتاح, فتوا, فراوانی, فرزند, فرشته, فرصت, فرض, فریب, فقر, فقیه, فلز, قاطعیت, قاعده, قبح, قدرت, قرب, قرض
- برخی حرام بودن ربا را ازجهت مقدار تخصیص زدند و بعضی قرض تولیدی را از محدوده ربا بیرون شمردند و اظهار
- به سیدجمال الدین اسد آبادی, نسبت داده اند که وی گفته است: (بهره پول, آن گاه که از اصل پول و قرض بیش
- ربا در قرض مصرفی و قرض تولیدی گروه دیگری از محققان اهل سنت, حرام بودن ربا را منحصر در قرض مصرفی دانسته
- واگر حرمت ربا اختصاص به قرض مصرفی داشته باشد و بر پایه اخلاقی اصطناع بنا شده باشد.
- هنگام تحریم ربا ونهی خداوند از آن, قرض تولیدی میان عرب رایج بوده و خداوند ازآن نیز نهی کرده است.
- , فنا, فکر, فکر, قادر, قانون, قانون و اجتماع, قانونگذاری, قانونمند, قبول نکردن, قدر, قدرت, قدرتمند, قرض
- فراوانی, فرزند, فرشته, فرصت, فرض, فرعون, فریب, فقر, فقیه, فلز, فلسفه, فمینیسم, قاطعیت, قاعده, قدرت, قرب, قرض
- (ماعون/107، 4-7) قرض دادن، عمل خیر، عاریه دادن وسایل خانه و زکات جزو مصادیق -ماعون- یاد شده اند[23] که
- و وام بدون ربا (قرض الحسنه) مورد سفارش و ترغیب است: -مَن ذَا الَّذی یُقرِضُ اللّهَ قَرض-ًا حَسَن-ًا فَیُض-عِفَهُ
- (بقره/2،245؛ همچنین نک: مائده /5،12؛ حدید/57، 18؛ تغابن /64،17؛ مزمّل /73، 20) قرض دادن نیکو در راه خدا
- ، به قرض دادن از مال حلال، وام دادن بدون منت و آزار و به قرض دادن با رضایت خاطر تفسیر شده است.[28] (=
- > قرض الحسنه*) قرآن همان گونه که خواهان پیشی گرفتن مؤمنان در کارهای نیک (بقره /2، 148؛ آل عمران /3،
- عمران, عمل, عملیات, عهد, غفار, غفلت, غفور, غم, غمگین, غمگینی, فرد, فلاسفه, فلسفی, فکر, قبول نکردن, قرض
- شورا, صالح, ضد, ضرورت, طاعت, طرفداری, طریقه, طلب, ظاهر, عذاب, عرب, عشق, بخشش, عمر, فال, فراق, فلسفه, قرض
- درآمیختگی نوع فعالیتهای بانکی با ربا ورود آن را به کشورهای اسلامی با مشکل روبه رو ساخت وجود مؤسسات قرض
- الحسنه) که دهها آیه و حدیث در سودمندی, ارزش مندی آن وجود دارد و از فلسفه تحریم ربا, رواج قرض الحسنه
- در مثل, در این که قرض به شرط زیادت رباست, شکی نیست ولی: 1 .
- می گیرد که در آینده پرداخت کند و یا پولی را که به مردم می دهد, تا سپسها از آنان پس بگیرد, این همان قرض
- گویا طراحان در یافت و پرداختهای بانک را از نظرماهیت, همان قرض دیده اند از این روی چاره کار را در قرار
- فلسفی, فکر, فکر, قادر, قانون, قانون و اجتماع, قانونگذاری, قانونمند, قبول نکردن, قبیح, قدر, قدرتمند, قرض
- عبرت, عزت, عمر, فاسد, فتاح, فتوا, فراوانی, فرصت, فرض, فضل, فقیه, فلز, فلسفه, قاعده, قبح, قدرت, قرب, قرض
- از تفاوت هاى اساسى اقتصاد اسلامى با سایر نظام ها، تحریم ربا و بهره است و این در حالى است که امروزه قرض
- بدین ترتیب خدا ادعاى کسانى را رد مى کند که مى گفتند: «ما با دادن قرض ربوى به نیازمندان کمک مى کنیم تا
- تا عصر روشنگرى، علماى مسیحیت همانند علماى اسلام، هر نوع زیاده در مقابل قرض را ربا وحرام مى دانستند ولى
- بعد، به تدریج این فکر مطرح شد که بین ربا و بهره عادلانه فرق هست و ربا اختصاص به مواردى دارد که بهره قرض
- اگر به کسى قرض مى دهى براى این نباشد که بیش تر از آن را مطالبه کنى.
1.
مفهوم شناسی قرض الحسنه
نويسنده: ---
تاريخ: 1390.02.05
كد مقاله: 8614
2.
آموزه های اقتصادی قرآن و عترت
نويسنده:
تاريخ: 1388.08.01
كد مقاله: 669
3.
ربا از نظر اسلام
نويسنده: سید مهدی صانعی
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 9616
4.
مبحث ربا
نويسنده: سید محمد موسوی بجنوردی
تاريخ: 1389.06.23
كد مقاله: 5554
5.
مقام عبد محض
نويسنده: عبدالله جوادی آملی
تاريخ: 1389.03.05
كد مقاله: 1904
6.
ربا, تورم و ضمان
نويسنده: احمدعابدینی
تاريخ: 1389.06.23
كد مقاله: 5560
7.
نبایسته ها در تفاسیر یکصد ساله اخیر
نويسنده: محمد فرجاد
تاريخ: 1389.02.04
كد مقاله: 1502
8.
تعاون
نويسنده: محمد جواد معموری
تاريخ: 1389.04.10
كد مقاله: 2157
9.
حریم حرمت ربا
نويسنده: محمدحسن نجفی
تاريخ: 1386.05.29
كد مقاله: 431
10.
ثمرات فقهی- اقتصادی دفعی یا تدریجی بودن تحریم ربا در قرآن
نويسنده: سید عباس موسویان
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 9346
