جستجو برای خطا در
مقالاتتعداد 3464 نتیجه ( 0.0016 ثانیه )
- قلب پیامبر حضوراً حقایق اشیا را مشاهده میکند، پس خطا و اشتباهی در آن راه ندارد.
- پیامبر نیز در دریافت وحی هرگز تردید و خطا نمیکند.
- نبی در وحیی که تلقی میکند، هرگز تردید و خطا نمیکند.
- نمیکند، بلکه خطا امری است نسبی و از مقایسه ذهن با خارج و فکر با عمل پیدا میشود.
- به نظر وی، برای یافتن علت اصلی خطا باید مراحلی را که به درک یک پندار خطا و غلط منجر میشود، تحلیل کرد
- اسلام ناب آن است که در حرم او جهل، سهو، نسیان، خطا، خطیئه و خرافات راه نداشته باشد؛ اگر دینی (معاذ الله
- ) آلوده با جهل بود، با خطا و خطیئه همراه بود، این اسلام ناب نیست و ذات أقدس اله ما را به دین خالص فرا
- اسلام چون منزّه از خطا و سهو و نسیان و خرافه و امثال اینهاست، خالص است.
- کامل است، یقیناً از این خطا و خطیئه و خطرها و آفت ها و افت ها مصون است.
- ممکن نیست یک انسان خطا کار را با قرآن معصوم همتا قرار بدهند. نتیجه آنکه ولایت همسنگ قرآن است.
- , تبریک, تجلی, تحریم, تشبیه, تظاهر, خانواده, توحید, جاهل, جایگاه, جسم, جهان, حرف, حرکت, حق, خرافات, خطا
- راه همتراز و رهنمون به خدا میدانست[۱] ▪ دوم: قرآن که نازل شده از علم نامتناهی خداست - علمی که هیچ خطا
- سوم: علم، کاربردهای متعددی دارد یکی از معانی «علم» عبارت است از: دانشهای مطابق با واقع که از هر گونه خطا
- معنای «دانش تجربی بشر» از آن رو که برخاسته از حواس و فعالیت سایر ابزارهای معرفتی آدمی است گاهی دچار خطا
- مفسران و مخاطبان قرآن، در فهم محکمات قرآنی و نصوص قرآنی همداستان هستند و در این موارد خطا رخ نمیدهد
- اما به همراه آیات محکم و نصوص قرآنی، در قرآن با متشابهات و ظواهر قرآنی روبرو هستیم، که گاه به واسطهی خطا
- تخطئه از ریشه -خ - ط - أ- گذر از حدّ و مرز[1] و به بیراهه رفتن بدون قصد[2] و در لغت به معنای نسبت خطا
- حکمی معیّن دارد که میان عالم و جاهل مشترک است؛ چه فقیه در فرایند استنباط خود به آن دست یابد و چه به خطا
- رود، هرچند در صورت خطا، معذور و بر اثر تلاش خود مستحق پاداش است.[4] طرفداران این دیدگاه مُخَطِّئه نام
- شایسته پاداش دانسته اند.[23] در برابر، امامیان[24] و بسیاری از عالمان اهل سنت[25] از ابتدا این نگرش را خطا
- ترتیب العین، ج 4، ص 292؛ لسان العرب، ج 4، ص 133، -خطا-؛ مقاییس اللغه، ج 2، ص 198، -خطوأ-. [2].
- تشبیه, تظاهر, تفاوت, خانواده, تنهایی, ثناگویی, جاهل, جایگاه, جسم, جنگ, جهان, چگونگی, حرف, حق, خشنودی, خطا
- نمی داشت آدمی نمی توانست سخن بگوید و یا از دانش و تجربیات دیگران بهره برد و همواره هر کسی در سرخط و خطا
- به این معنا که هرکس و یا جامعه ای می بایست چیزی که دیگران به تجربه و آزمون و خطا به دست آورده اند دوباره
- تجربه کرده و در خطا و آزمون به دست آورد و از این جهت همواره درسرخط و یا خطا بود.
- از نظر قرآن پیامبر اکرم (ص) دارای -خلق عظیم- است و زندگی او سرشار از همه کمالات انسانی است بی آن که خطا
- ابلیس نیافتد و رفتاری از سر ظلم و ستم در پیش نگیرد به خداوند توکل کرده (ممتحنه آیه 4) و از ترس رفتار خطا
- تحریم, تذکر, ترس, ترک, تسلیم, تشبیه, تکبیر, خانواده, توحید, جایگاه, جسم, جهان, حرف, حق, خشنودی, خط, خطا
- داده است و هر کسی که خداوند اطاعتش را به طور مطلق واجب کند، باید معصوم باشد؛ زیرا اگر معصوم نباشد، خطا
- به طور قطع (بی قید و شرط) امر کرده است، و هرکسی که خداوند این گونه امر به اطاعتش کند، باید معصوم از خطا
- باشد؛ زیرا اگر معصوم از خطا نباشد، گاهی خطا می کند.
- در این صورت، از یک سو عمل کردن به فرمان او واجب است، و از سوی دیگر به خاطر خطا بودن، حرام می باشد، و
- نیستند، در مجموع نیز احتمال خطا وجود دارد.
- تذکر, تسبیح, تشبیه, تفاوت, تکبیر, خانواده, تنهایی, تورات, جایگاه, جسم, جنگ, جهان, حجاب, حرف, حفظ, حق, خطا
- اینها گروه دیگری پیروی از رسم الخط صحابه را لازم نمی دانستند و حتی گاهی کاتبان مصاحف عثمانی را متهم به خطا
- البته نباید همچون ابن خلدون صحابه را متهم به خطا و اشتباه و ناآگاهی از قواعد خط کرد-چنانکه مانند بعضی
- ضمن اینکه موارد قیاسی رسم الخط مصحف را نباید حمل بر خطا کرد، در عین حال نباید به عصمت صحابه نیز قائل
- بود؛احتمال خطا و اشتباه در کار آنها نیز می رود، همان گونه که آنان خود در مواردی یکدیگر را به خطا و
- (اعراف/57). (13) علاوه بر روایاتی که نقل شد، بعضی از علمامانند ابن خلدون و قراء و ابن قتیبه به خطا و
- ایشان بر این باور است که عصمت صرف عدم خطا در فهم و سخن یا ترک عمدی و خطایی گناه نیست تا از مقوله عمل
- ایشان از یک سو عصمت را معطوف به خطا و گناه معلوم می داند؛ بدین معنا که انسان معصوم انسانی است که آنچه
- را خطا می داند مرتکب نمی شود، نه خطای واقعی را.
- اگر پیامبر در تلقی یا تبلیغ وحی یا در عمل کردن به آن (که نوعی تبلیغ عملی است) گرفتار خطا و نسیان شود،
- اما اینکه هیچ خطا و نسیانی قبل از آن رخ نمی دهد، از استدلال به دست نمی آید؛ «إن قضیه الغرض الإلهی فی
- پس همان طور که ممکن است شخصی در تجارب حسی به جای آب سراب ببیند، در تجارب به ظاهر دینی هم امکان خطا و
- بر همین اساس ابن عربی می گوید: گاهی سالک در تعبیر خود دچار خطا می گردد، هر چند شهودش درست و مطابق با
- او در این که دیده کسی از دیوار خانه ای بالا رفته خطا نکرده و آنچه دیده، در خارج واقع شده است; اما در
- گزارش خود دچار خطا گردیده است.
- پس ممکن است عارف در تعبیر و تفسیر کشف، دچار خطا گردد.
- تجلی, تذکر, ترس, تشبیه, تشویق, تفاوت, ثناگویی, جایگاه, جسم, جنگ, جهان, حرف, حرکت, حسن ظن, حق, حواس, خطا
- کسانی که نسبت به گناهان، اهل تقوا هستند و به طور طبیعی به آن گرایش ندارند و به سبب خطا واشتباه، دچار
- چنان که اگر انسان در طول شبانه روز اهل استغفار باشد، می تواند امید داشته باشد که هرگز در خطا و اشتباه
- توبه را افزایش دهد و سطح قبولی آن را نیز بالا ببرد، به گونه ای که شخص، کمتر تحت تاثیر پیامدهای طبیعی خطا
- کند که برخی از مشکلات و گرفتاری ها به سبب آن است تا آدمی از خواب غفلت بیدار شود و از گمراهی که به سبب خطا
- در حقیقت علم آدمی به قبولی توبه، دل او را به همه سختی و سیاهی که گناه و خطا ایجاد می کند، نرم و آرام
- بینایی, پیام, تأثیر, تحریم, تذکر, ترک, تشبیه, تشویق, توفیق, جسم, جنگ, جهان, حرف, حرکت, حسن ظن, حفظ, حق, خطا
1.
نقد دیدگاه مونتگمری وات پیرامون وحی
نويسنده: سید محمد موسوی مقدم
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 10295
2.
اسلام ناب
نويسنده: عبدالله جوادی آملی
تاريخ: 1389.03.05
كد مقاله: 1896
3.
راه حل تعارض قرآن و علم
نويسنده: مهدی سیف جمالی
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 9600
4.
تخطئه و تصویب : دو اصطلاح اصولی مبتنی بر وجود یا عدم وجود حکم واقعی الهی درباره هر موضوع
نويسنده: محمد صادق یوسفی مقدم
تاريخ: 1389.04.10
كد مقاله: 2114
5.
اسوه های زندگی
نويسنده: حسن خلیلی
تاريخ: 1389.02.29
كد مقاله: 1807
6.
اولی الامر؛ امامان اهل بیت علیه السلام
نويسنده: قنبر علی حسینی
تاريخ: 1389.04.17
كد مقاله: 2567
7.
نکاتی درباره رسم الخط مصحف
نويسنده: یعقوب جعفری
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 10370
8.
بررسی تطبیقی دیدگاه کلامی طباطبایی و فضل الله
نويسنده: سیدموسى صدر
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 9081
9.
دین پژوهی: تجربه ی دینی
نويسنده: سید مهدی صالحی امیری
تاريخ: 1389.04.27
كد مقاله: 3393
10.
عوامل کسب توفیق توبه
نويسنده: محمد باقر پور شکیب
تاريخ: 1388.07.10
كد مقاله: 657
