جستجو برای حسن ظن در
مقالاتتعداد 3007 نتیجه ( 0.0021 ثانیه )
- وبرخی دیگر وجوب حسن ظن را اثبات می کند»1 برای روشن شدن حق مطلب و در مقام بررسی ادلهء مذکور باید دقت
- کنیم که آیا تنها سوءظن حرام است و یا فقط حسن ظن واجب می باشد؟و یا اینکه هر دو ثابت است بدین منظور نظری
- آوردن علم دربارهء آنها ممکن نیست و همچنین حسن ظن به خدا و مؤمنین. 4 3-ظن مباح، ظن در کارهای روزمرهء
- زندگی. 5 4-ظن مستحب، حسن ظن به برادر دینی. 6 طبری می گوید: «خدا به مؤمنین اجازه داده که دربارهء برادران
- تعالبی ج 4 ص 190 و روح البیان ج 9 ص 184 و در مورد حسن ظن یا سوء ظن به خدا، روایات زیادی وارد شده که
- دست میآید که به صورت کلی دو نوع ظن در قرآن وجود دارد: ظن حَسَن و ظن قبیح؛[10] اما در بیشتر موارد کاربرد
- بنا بر این اعتبار، چهار قسم ظن وجود دارد: ظن واجب، حرام، مستحب و مباح؛[25] لکن در این بحث فقط ظن واجب
- موقع استماع دروغ بودن تهمتهای ناروای منافقان را علنی نکردند؛[28] لذا قرآن با استفهام توبیخی، أمر به حسن
- مصطفوى، حسن ؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم ، تهران ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، 1360ش ، ج 7، ص180.
- روحالمعانى فى تفسیر القرآن العظیم ، بیروت ، دارالکتب العلمیه ، 1415ق ، چاپ اول ، ج 1، ص251 و طبرسى، فضل بن حسن
- درجات فهم قرآن کریم در آیات خود، از واژههایی همچون یقین، ظن و شک استفاده کرده و این واژهها نشانگر
- نکته دوم: رابطه بین شک و ظن از نوع عام و خاص مطلق است; شک، عام و ظن، خاص است.همانگونه که اشاره شد، شک
- قیامت. (23) ب.آیاتی که دال بر اصول و قواعد کلی اخلاق و فضایل انسانی است و با فطرت مطابق بوده و عقل به حسن
- ص 317، حرف ظاء 10- جلالالدین محمد مولوی، مثنوی، دفتر اول، ش 6 11- ر.ک: المصباح المنیر، حرف شین/حسن
- علوم قرآنی، ترجمه علینقی خدایاری، ص 67 31- ر.ک: همان، ص 66- 67 32- ر.ک: همان، ص 68 33- محمدبن حسن
- صورت, صورت, صیاد, صید, صید حلال, ضروری, ضعف, ضعیفان, طالب, طبقات, طبیب, طرحها, طلبکار, طوایف, ظاهربین, ظن
- , تذکر, ترس, ترک, تسبیح, تشبیه, تفاوت, تنهایی, توانگر, ثناگویی, جاهل, جایگاه, جسم, جهان, حرف, حرکت, حسن
- ظن, حق, خشنودی, خطابه, خوارج, اقوام, خیال, داستان, دنیا, دوست, صداقت, راوی, رد, رستاخیز, رسم, رهایی,
- جوابگو, جوابگویی, چشم به راه بودن, چهره شناسی, چیز, حداقل, حدیث, حرافی, حرفه, حرکت جوهری, حرکت زمین, حسن
- , حسن خلق, حسن گمان, حصر, حق امامت, حقوق, حقوق بشر, حقوق خانواده, حقوق زمین, حقوق زن, حقوق شهروندی, حمد
- «ضن»: ابن فارس در بیان معناى «ظن» گفته است: ظن: أصیل صحیح یدل على معنیین مختلفین: یقین و شک. . .
- و الظِنَةُ: القلیل من الشى ء، و منه بئر ظَنُون: قلیلة الماء. 79 بنابراین، ماده «ظن» به معانى یقین، شک
- گفته شده که ظن به معناى تهمت با حرف جر باء هم استعمال مى شود.
- ابن عاشور گفته است: اصل در ظن به معناى تهمت تعدى به حرف باء بوده، ولى بر اثر کثرت استعمال حرف جر حذف
- ». 78- ابن منظور، همان، ماده «ظن». 79- محمدمرتضى زبیدى، تاج العروس، ماده «ظن». 80- ابن عاشور، التحریر
- اصول را در زندگی مشترک به کار بندد و آن را مبنای روابط خود با همسرش قرار دهد. 1- گمان خوب به همسر حسن
- ظن به همسر نخستین خشتبنای صلح و صفای خانواده و اساس زندگی مشترک است.
- لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنتبانفسهم خیرا و قالوا هذا افک مبین.- کسانی که دروغ بزرگ - اتهام
- کنند، بر این اساس، از نظر قرآن کریم زن نمونه کسی است که بنای روابط زناشویی میان خود و همسرش را بر حس ظن
- زن نمونه کسی است که بنای روابط زناشویی میان خود و همسرش را بر حسن ظن قرار دهد. 3- رازداری در حفظ زندگی
- صدیق, صفات, صفت, صلاح, صلح, صلح حدیبیه, صورت, صورت, صیاد, صید, صید حلال, ضروری, طبقات, طبیب, طغیان, ظن
- بشریت, بی وفایی, بینایی, پاک, پیام, ترس, ترک, تشویق, تکبیر, خانواده, توده, توفیق, جایگاه, جسم, چگونگی, حسن
- ظن, حفظ, حق, حمید, حواس, خطابه, خیال, داستان, دوست, رد, رسم, رزق, زمان, سرمایه, سعادت, سیما, شر, شراب
- ابدان, اجسام, احساس, اخبار, جدایی, جزا, جمعیت, چهره شناسی, چیز, حامد, حداقل, حدیث, حراست, حرفه, حس, حسن
- , حسن گمان, حفاظت, حق امامت, حقوق, حقوق بشر, حقوق خانواده, حقوق زمین, حقوق زن, حقوق شهروندی, حواس پنجگانه
- را در زندگی مشترک به کار بندد و آن را مبنای روابط خود با همسرش قرار دهد. 1- گمان خوب به همسر حسن
- ظن به همسر نخستین خشتبنای صلح و صفای خانواده و اساس زندگی مشترک است.
- لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنتبانفسهم خیرا و قالوا هذا افک مبین.- کسانی که دروغ بزرگ - اتهام
- کنند، بر این اساس، از نظر قرآن کریم زن نمونه کسی است که بنای روابط زناشویی میان خود و همسرش را بر حس ظن
- زن نمونه کسی است که بنای روابط زناشویی میان خود و همسرش را بر حسن ظن قرار دهد. 3- رازداری در حفظ
- صدیق, صفات, صفت, صلاح, صلح, صلح حدیبیه, صورت, صورت, صیاد, صید, صید حلال, ضروری, طبقات, طبیب, طغیان, ظن
- بشریت, بی وفایی, بینایی, پاک, پیام, ترس, ترک, تشویق, تکبیر, خانواده, توده, توفیق, جایگاه, جسم, چگونگی, حسن
- ظن, حفظ, حق, حمید, حواس, خطابه, خیال, داستان, دوست, رد, رسم, رزق, زمان, سخاوت, سرمایه, سعادت, سیما,
- ابدان, اجسام, احساس, اخبار, جدایی, جزا, جمعیت, چهره شناسی, چیز, حامد, حداقل, حدیث, حراست, حرفه, حس, حسن
- , حسن گمان, حفاظت, حق امامت, حقوق, حقوق بشر, حقوق خانواده, حقوق زمین, حقوق زن, حقوق شهروندی, حواس پنجگانه
- این ها همگى ظن هستند.
- نکته دوم: رابطه بین شک و ظن از نوع عام و خاص مطلق است; شک، عام و ظن، خاص است.
- اما «اخبار آحاد» اماره هایى هستند که صرفاً مفید ظن هستند.
- ک: المصباح المنیر، حرف شین / حسن مصطفوى، التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، ج 6، ص 105، حرف شین 12- مفردات
- ک: همان، ص 68 33- محمدبن حسن طوسى، التبیان فى تفسیر القرآن، ج 1، ص 6 34- المیزان فى تفسیر القرآن، ج
- امیرمؤمنان حضرت علی 7فرمودند: ظن بر دو نوع است. ظن بهمعنای شک، و ظن بهمعنای یقین.
- هر ظنی که مربوط به امرآخرت است ظن یقین و هر ظنی که مربوط به دنیاست، ظن شک است. »[116] از ایشان 7در ذکر
- طبرسی، علی بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تصحیح و تعلیق و تحقیق: رسولی محلاتی، سیدهاشم، و یزدی
- الطوسی، أبی جعفر محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، تحقیق: احمد حبیب قصیر، الطبعةالاولی، بیروت:
- مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن، الطبعةالاولی، طهران: وزراة الثقافة والارشاد الاسلامی، 1368ش.
- تکیه بر ظن ظن عبارت است از اعتقاد برآمده از حدس و تخمین بدون پشتوانه هرگونه مشاهده، دلیل و یا برهان.
- اعلام نموده، به دست مى آید که مراد از ظن در آیه محل بحث مطلق گمان هاى مرجوح [= توهم] و یا راجحى است
- فکر». 6- محمدبن یعقوب فیروزآبادى، القاموس المحیط، فصل الفاء، باب الراء، ذیل واژه «فکر». 7- فضل بن حسن
- راغب اصفهانى، مفردات الفاظ القرآن، ذیل واژه «فکر». 9- ابن سینا، الاشارات و التنبیهات، ترجمه و شرح حسن
- ک: حسن معلمى، منطق و تفکر انتقادى، ص 20-21. 18- همان، ص 51-136. 19- ر.
- کافی نباشد; چرا که ظن دو نوع است: اول.
- ظن معتبر; همچون خبر واحد موثق که جانشین علم می شود (و برخی آن را نوعی علم عادی می دانند.) دوم.
- ظن غیر معتبر; مثل خبر ضعیف که نهی از غیر علم و ظن شامل آن می شود.
- هستند و در میان احادیث شیعه، حدیث 4 بند الف صحیح السند بوده، و در احادیث اهل سنّت نیز حدیث 2 بند الف را حسن
- 16- سنن ترمذی، ج 5، ص 199 / تفسیر قرطبی، ج 1، ص 27 / کنزّالعمال، ج 2، ص 10 (سنن ترمذی این حدیث را حسن
- صورت, صورت, صیاد, صید, صید حلال, ضعف, ضعیفان, ضیافت, طالب, طالع, طبیب, طرحها, طلبکار, طناب, ظاهربین, ظن
- پیک, تحریم, صبر, تذکر, ترس, تسبیح, تشبیه, تشویق, تفاوت, تکبیر, تنهایی, ثناگویی, جسم, جهان, حجاب, حرف, حسن
- ظن, حق, خطا, خطابه, خیال, داستان, درشتی, دنیا, دوست, رد, رسم, راهنمایی, زبان, زمان, زندان, سپاس, سرزنش
- چهره شناسی, چیز, حبس, حبط, حبل الله, حبوط, حجب, حداقل, حدیث, حرافی, حرام, حرام کردن, حرام کردن, حرفه, حسن
- , حسن گمان, حصر, حق امامت, حقوق, حقوق بشر, حقوق خانواده, حقوق زمین, حقوق زن, حقوق شهروندی, حمد, حمد,
1.
اطلاعات و تحقیقات از نظر اسلام (12)
نويسنده: علی احمدی میانجی
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 8897
2.
ظن (گمان)
نويسنده: روحالله رضائی - اباذر بشیرزاده
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 9813
3.
فهم قرآن از معرفت ظنی تا معرفتیقینی
نويسنده: محمد کاظم شاکر
تاريخ: 1389.04.12
كد مقاله: 2240
4.
نقش علم لغت در دست یابى به قرائت واقعى قرآن
نويسنده: احمد طاهرى نیا
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 10345
5.
بانوان نمونه از نگاه وحی (3)؛ بانوان اسوه
نويسنده: حسین غفاری
تاريخ: 1388.12.06
كد مقاله: 769
6.
بانوان نمونه از نگاه وحی(3) بانوان اسوه
نويسنده: حسین غفاری
تاريخ: 1389.04.10
كد مقاله: 2122
7.
فهم قرآن از معرفت ظنى تا معرفت یقینى
نويسنده: دکتر محمدکاظم شاکر
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 9919
8.
ترمینولوژی یقین و شک از منظر قرآن و عترت
نويسنده: -
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 9213
9.
موانع تفکر صحیح از دیدگاه قرآن کریم
نويسنده: ابراهیم کلانترى
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 10248
10.
پژوهشی درباره دلایل مخالفان و موافقان تفسیر به رأی
نويسنده: محمدعلی رضایی اصفهانی
تاريخ: 1389.02.12
كد مقاله: 1690
