جستجو برای زقوم در
مقالاتتعداد 1705 نتیجه ( 0.0012 ثانیه )
- کَالْمُهْلِ یَغْلی فِی الْبُطُونِ کَغَلْیِ الْحَمیمِ- -همانا درخت زقوم، خوراک گنهکاران است، چون فلزی
- دوزخی گفتهاند: -زقوم درختی است تلخ و بدمزه و بدبو که اهل جهنم را وادار میسازند از آن تناول نمایند
- .-(32) حضرت امام محمدباقر - علیهالسلام - در وصف آن میفرماید: -زقوم درختی است که از قعر جهنم
- ابوجهل به کنیزش گفت: ما را زقوم بیاور. او کره و خرما آورد. به یاران گفت: زقّوم بخورید!
- و سوگند به آن خداوندی که مرا به حق به نبوت برانگیخته است، تمام کسانی که به شاخههای درخت زقوم آویزان
- خلوت, شمس, خیال, داستان, درخت, درد, دنیا, دوست, صداقت, رحم, رد, رسم, رفاه, رنگ, راهنمایی, روح القدس, زقوم
- خوف و رجاء, خونخواهی, خوی, خیالات, دادخواهی, دارایی, داستان خوانی, داستانهای قرآن, داماد, درجه, درخت زقوم
- کَالْمُهْلِ یَغْلی فِی الْبُطُونِ کَغَلْیِ الْحَمیمِ- -همانا درخت زقوم، خوراک گنهکاران است، چون فلزی
- دوزخی گفته اند: -زقوم درختی است تلخ و بدمزه و بدبو که اهل جهنم را وادار می سازند از آن تناول نمایند
- .-(32) حضرت امام محمدباقر - علیه السلام - در وصف آن می فرماید: -زقوم درختی است که از قعر جهنم بیرون
- ابوجهل به کنیزش گفت: ما را زقوم بیاور. او کره و خرما آورد. به یاران گفت: زقّوم بخورید!
- و سوگند به آن خداوندی که مرا به حق به نبوت برانگیخته است، تمام کسانی که به شاخه های درخت زقوم آویزان
- خلوت, شمس, خیال, داستان, درخت, درد, دنیا, دوست, صداقت, رحم, رد, رسم, رفاه, رنگ, راهنمایی, روح القدس, زقوم
- خوف و رجاء, خونخواهی, خوی, خیالات, دادخواهی, دارایی, داستان خوانی, داستانهای قرآن, داماد, درجه, درخت زقوم
- درختان جهنمیدر آیات قرآن همواره از درختی جهنمی به نام زقوم یاد میشود که مربوط به گناهکاران است.
- درخت زقوم در حقیقت درختی است که خداوند با قدرت خویش آن را از بن دوزخ میرویاند و دارای میوهایست که خوراک
- شما ای گمراهان منکر قیامت، از درخت زقوم تلخ دوزخ البته خواهید خورد»؛ و در آیه 62 سوره صافات میخوانیم
- : «درخت زقوم جهنم که آن درخت را ما بلای جان ستمکاران عالم گردانیم.
- آن زقوم به حقیقت درختیاست که از بن دوزخ براید. میوهاش گویی سرهای شیاطین است.
- وی مینویسد: هر کس بر این عقیده باشد که منظور از خواب، شب معراج است، لاجرم شجره ملعونه را به شجره زقوم
- فخر رازی خود در پاسخ به این ابهام که اگر منظور از شجره ملعونه درخت زقوم باشد، چرا در قرآن بیانی از لعن
- شجره زقوم نشده است، میگوید که برای آن میتوان وجوهی را مد نظر قرار داد که عبارتاند از: 1 - مراد از
- ، ملعون میگوید، به سبب ناپسندی زقوم آن را ملعون دانستهاند.(30) 3 - کلمه -لعن- به معنای دور کردن است
- وی منظور از شجره ملعونه را شجره زقوم ذکر میکند و به روایات ذکر شده در کتب تفسیری شیعه و اهل سنّت هیچ
- خوارج, اقوام, داستان, درخت, دنیا, دوست, صداقت, راوی, رد, رستاخیز, رسم, توشه, رهایی, راهنمایی, زبان, زقوم
- خوشرفتاری, خوشرویی, خوف, خوف و رجاء, خویشان, دارایی, داستان خوانی, داستانهای قرآن, داماد, درجه, درخت زقوم
- الهى دور شده یا این عبارت کنایى حکایت از واقعیت دیگرى دارد; البته در آیه دیگرى از قرآن مجید از درخت زقوم
- به فتنه توصیف شده است; (أم شجره الزقوم انا جعلناها فتنهً للظالمین). [۳۵] (یا درخت زقوم در حقیقت ما آن
- برخى از مفسران با استناد به روایت ابن عباس «رؤیا» را «اسرا» و «شجره ملعونه» را «شجره زقوم» دانسته اند
- انتشار آن، گروهى از مشرکان آن را دروغ دانسته و به استهزا و مسخره گرفتند، چنان که مشرکان پس از بیان شجره زقوم
- تفسیر این نکته که چگونه درخت زقوم در جهنم موجب امتحان انسان دنیوی می شود به درستی واضح نیست ولی با توجه
- سوزاند و به خدا قسم ما نمی دانیم زقومی که محمد( صلی الله علیه و آله ) می گوید چه چیز است در صورتی که ما زقوم
- اول را شنیدند، گفتند: ما تاکنون چنین اسمی را نشنیده بودیم، و چنین درختی را نمی شناسیم، ابن زبعری گفت: زقوم
- می شود، و در روایتی آمده: که به زبان اهل یمن نام چنین چیزی است، سپس ابوجهل به کنیز خود گفت: زقیمنا (زقوم
- خرما و کره آورد، ابوجهل به رفقایش گفت: تزقموا بهذا الذی یخوفکم به محمد( صلی الله علیه و آله )، از همین زقوم
- یا آنان میپنداشتند که جن یا شیطان جسمی بزرگ و سری ترسناک دارد و قرآن مطابق پندار آنان، میوه زقوم را
- برای مثال، آنجا که خدای تعالی میوه زقوم را به رؤوس شیاطین تشبیه فرمود، از آن معنای زشت و ترسناکی اراده
- , تأثیر, ترس, تسبیح, تشبیه, تفاوت, تکبیر, جن, حرف, خیال, دوست, رحم, رد, رنگ, رهایی, راهنمایی, زبان, زقوم
- در قرآن کریم - به هنگام بحث از اوصاف و ویژگی های جهنم - از وجود درختی به نام - زقوم - نام برده شده است
- از این آیات بر می آید که درخت زقوم، درختی است که خداوند آن را با دست قدرت خویش از بن دوزخ می رویاند و
- حضرت امام باقر (ع) در توصیف آن می فرماید : - زقوم درختی است که از قعر جهنم بیرون می آید و ثمره او مانند
- حرف, حرکت, حق, حمید, خطا, خوارج, شمس, خیال, داستان, درخت, دنیا, دوست, رد, رنگ, راهنمایی, رزق, زبان, زقوم
- خوشرویی, خوشکل, خوشی, خوف, خوف و رجاء, خوی, خیالات, دارایی, داستان خوانی, داستانهای قرآن, درجه, درخت زقوم
- همانند مس گداخته در شکمها میجوشد-82 ابوجهل دستور داد تا قدری کره و خرما برای او آوردند و گفت: از این دو زقوم
- درست کنید، ما زقوم را جز این نمیشناسیم.
- در آن وقت آیات دیگری در وصف زقوم آمده که زقوم: -درختی است که از اعماق جهنم میروید، میوهاش همانند سر
- همین نقل را درباره آیه پنجاه و یکم سوره واقعه که در آنجا نیز سخن از زقوم به میان آمده آوردهاند.84 آن
- داستان, داوری, درخت, درشتی, دشمن, دوست, راوی, رد, رستاخیز, رسم, رنگ, رهایی, راهنمایی, روزه, رزق, زبان, زقوم
- خونین, خویشان, خیالات, دارای شعور, دارایی, داستان خوانی, داستانهای قرآن, داوران, داوری, درجه, درخت زقوم
- طبق زبان قوم (لسان قوم - ابراهیم: 4) سخن گفته است؛ مانند: طلعها کانه رؤوس الشیاطین(صافات:65)؛ (درخت زقوم
- منظور مار بد چهرهای است که به نام شیطان خوانده میشود و میوه و شکوفه زقوم جهنم به آن تشبیه شده است.
- عرب استفاده کرده است و نمیخواهد بگوید که شیطان سر دارد و سر او چگونه است، بلکه میخواهد بد چهره بودن زقوم
- عنوان مثال، محاجه حضرت ابراهیم (علیه السلام) با نمرود و نیز تعبیرات قرآن در مورد دیوانگان و تشبیه میوه زقوم
- درخت, درشتی, دشمن, دنیا, دوست, صداقت, راوی, رد, رستاخیز, رسم, توشه, رهایی, راهنمایی, روزه, رزق, زبان, زقوم
- خوشنویسی, خوشکل, خون خواهی, خون ریزی, خونبها, خوی, خویشان, خیالات, دادخواهی, دارایی, داماد, درجه, درخت زقوم
1.
درخت در قرآن (قسمت دوم)
نويسنده: محتشم مؤمنی
تاريخ: 1387.02.30
كد مقاله: 580
2.
درخت در قرآن (قسمت دوم)
نويسنده: محتشم مومنی
تاريخ: 1389.02.04
كد مقاله: 1347
3.
درخت در قرآن کریم
نويسنده: هانیه اخوت
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 9557
4.
شجره ملعونه در قرآن و حدیث
نويسنده: علی لطفی
تاريخ: 1389.04.20
كد مقاله: 2724
5.
معیار قرآن در رابطه با لعن
نويسنده: عبدالرحیم عباس آبادی
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 10189
6.
اسباب النزول، اهمیت و فوائد
نويسنده: علی غضنفری
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 8839
7.
نظریه عرفی بودن زبان قرآن
نويسنده: جعفر نکونام
تاريخ: 1389.06.23
كد مقاله: 5631
8.
جایگاه درخت در قرآن
نويسنده: محتشم مؤمنی
تاريخ: 1389.05.02
كد مقاله: 3979
9.
نقش تاریخی قرآن در دوره بعثت
نويسنده: رسول جعفریان
تاريخ: 1389.04.20
كد مقاله: 2984
10.
قرآن و فرهنگ زمانه
نويسنده: محمد علی رضایی اصفهانی
تاريخ: 1389.05.04
كد مقاله: 4221
