جستجو برای تشبیه در
مقالاتتعداد 6006 نتیجه ( 0.0075 ثانیه )
- تنزیه و تشبیه: اصطلاحى عرفانى به معناى جمع میان تنزیه و تشبیه در معرفت الهى و پرهیز از تنزیه و تشبیه
- تنزیه، مصدر باب تفعیل از ریشه «ن - ز - ه» و به معناى دور ساختن چیزى، از امور ناپسند و قبیح است. [1] تشبیه
- را مشبِهه یا مجسِمه (=>تشبیه) و قائلان به تنزیه را منزِهه یا اهل تنزیه مى گویند. [6] تنزیه و تشبیه
- تنزیه صِرف را مانند تشبیه صِرف مردود مى داند. [7] در این مقاله به تنزیه و تشبیه بر اساس همین اصطلاح
- ساخته است، پس نباید خدا را به گونه اى تنزیه کرد که از تشبیه خارج گردد، چنان که نباید او را به نحوى تشبیه
- تشبیه مصدر باب تفعیل از ریشه -ش - ب - ه- در لغت مانند کردن چیزی به چیزی[1] و در اصطلاحِ علم بیان مانند
- کند مشرک است[13]، یا کسی که خدا را با تشبیه بشناسد او را نشناخته[14]، یا اخلاص با تشبیه راست نمی آید
- از آنها تشبیه است، از این رو حمل کردن آن الفاظ بر وجهی که به تشبیه بینجامد هم ظلم به آن الفاظ است، چون
- براین اساس، احادیث و آیات موهم تشبیه باید هریک بر اساس قواعد به گونه ای معنا شوند که توهم تشبیه از میان
- به نفس ناطقه در مقایسه با بدن، تشبیه به نور کلّی محیط و ...
- بدن, برتر, بردگی, برهان, بزرگان, بشریت, بی توجهی, بینایی, پادشاه, پاسخ, پندپذیری, پیام, تذکر, تسبیح, تشبیه
- فتخطفه الطیر او تهوی به الریح فی مکان سحیق (سوره حج، آیه 31) پیش فرض مفسران چکیده سخن مفسران در تشبیه
- الثانیه`›› نوشته است: ‹‹این مثلی است که خدای متعال برای کافر زده است، و حال او را به حال کسی تشبیه
- و گفتهاند از آن رو حال او را به حال کسی که از آسمان فرو افتاده تشبیه کرده است که سرانجامش نابودی است،
- تشبیهها نیز در تحلیلی دقیق ویژگی واقعگرایانه خود را آشکار میکنند.(32) دشواری دیگر این است که میان دو شق تشبیه
- و به همین دلیل است که غالبا تک اسبان با شتاب فرار از میدان نبرد را به عقابی در حال پرواز تشبیه کردهاند
- آیات, بدن, بدیع, برتر, برهان, بند, بها, بیدادگری, بینایی, پادشاه, پاسخ, پرندگان, تأثیر, تذکر, ترس, تشبیه
- که به هیچ وجه قادر به دفاع از خود نیست اگر این مفهوم به راستی در آیه نهفته باشد با تصویری که ما از تشبیه
- بلاغه` القرآن (دار نهضه` مصر للطبع و النشر، قاهره، ص 194) یادآور شده است: ‹‹در قرآنتنها دو نوع تشبیه
- بدن, بدیع, برهان, بزرگان, بشریت, بی توجهی, بیدادگری, بینایی, پرندگان, پیام, تأثیر, تذکر, ترک, تسبیح, تشبیه
- بنابراین سخن حسن کمکی به فهم تشبیه آیه مورد بحث نمیکند و باید از آن چشم پوشید.
- تشبیه را مرکب یا مفرق گرفت››.(17) همینجا بگوییم که در تشبیه مرکب، هر یک از دو طرف تشبیه، یعنی مشبه
- در اینجا دیگر زمخشری تشبیه را به ساحت روان آدمی برده است.
- سخن زمخشری در تشبیه اندیشههای پریشان به مرغان رباینده و تشبیه به این سوی و آن سوی رفتن مشرک بر اثر (وسوسههای
- این بود تحقیق دو شق تشبیه والله اعلم››.
- بردگی, برهان, بشریت, بند, بی توجهی, بینایی, پاسخ, پاک, پرندگان, پیام, تأثیر, صبر, تذکر, ترک, تسبیح, تشبیه
- فتخطفه الطیر او تهوی به الریح فی مکان سحیق (سوره حج، آیه 31) پیش فرض مفسران چکیده سخن مفسران در تشبیه
- الثانیه`›› نوشته است: ‹‹این مثلی است که خدای متعال برای کافر زده است، و حال او را به حال کسی تشبیه
- و گفتهاند از آن رو حال او را به حال کسی که از آسمان فرو افتاده تشبیه کرده است که سرانجامش نابودی است،
- تشبیهها نیز در تحلیلی دقیق ویژگی واقعگرایانه خود را آشکار میکنند.(32) دشواری دیگر این است که میان دو شق تشبیه
- و به همین دلیل است که غالبا تک اسبان با شتاب فرار از میدان نبرد را به عقابی در حال پرواز تشبیه کردهاند
- آیات, بدن, بدیع, برتر, برهان, بند, بها, بیدادگری, بینایی, پادشاه, پاسخ, پرندگان, تأثیر, تذکر, ترس, تشبیه
- مجاز حذف است.[17] ارکان تشبیه: در هر تشبیه 4 رکن وجود دارد: مشبه و مشبهٌ به که طرفین تشبیه نامیده
- می شوند، ادات تشبیه یا کلمه ای که بر تشبیه دلالت دارد، و وجه شبه یا صفت مشترک و جامع میان طرفین تشبیه
- چنانچه یکی از طرفین تشبیه حذف شود استعاره خواهد بود.[18] ادات تشبیه، کلماتی را گویند که مفید معنای تشبیه
- فعلهای از ماده اسم تشبیه و دارای معنای تشبیه اند.
- این اسلوب از تشبیه نه تنها موجب ابهام در تشبیه نشده، بلکه در عین معلوم بودن مشبهٌ به بر رونق تشبیه و
- برتر, برهان, بشریت, بند, بها, بی توجهی, بینایی, پیک, تأثیر, صبر, تذکر, ترس, ترک, تزلزل, تسبیح, تسلی, تشبیه
- نخست مفسران را به تشبیه گرایان و تنزیه گرایان تقسیم می کند ؛ گروهی از دسته اول را معتقدان به تشبیه محض
- طبقه بندی مفسران از نظر گرایش به تشبیه و تنزیه در بحث تشبیه و تنزیه می توان مفسران را به دو گروه اصلی
- « تشبیه گرایان » ( اهل تشبیه وتجسیم ) و « تنزیه گرایان » ( اهل تنزیه و تقدیس ) طبقه بندی کرد.
- تشبیه گرایان هم به دو گروه تقسیم می شوند: الف - مشبهه مطلق: گروهی که در تفسیر آیات به تشبیه محض کشانده
- بررسی اندیشه ها و دیدگاههای مفسران تشبیه گرا و تنزیه گرا 1- تشبیه گرایان الف - مشبهه مطلق در میان
- است، چه در قالب تشبیه تمثیلی و چه استعارة تمثیلی و چه تشبیه ساده.
- مَثَل های قرآن می خواهند از طریق تشبیه رفتار آدم ها یا تشبیه یک مفهوم یا تفکر انتزاعی به رخدادهای طبیعی
- (بقره/26) بیشتر مفسران آنها را جزء مَثَل های قرآن دانسته اند، گر چه تشبیه این آیه تشبیه ساده است، یعنی
- تشبیه مضرب به مورد در مَثَل های قرآنی در بخش گذشته در تعریف مَثَل گفتیم که مَثَل تشبیه مضرب به مورد
- در مثال اول ایمان به حیات و کفر به مرگ تشبیه شده است و در مثال دوم ایمان به نور وکفر به ظلمت تشبیه شده
- , بیت المال, بینایی, پادشاه, پاک, پدیده, پندپذیری, پیام, پیر, تأثیر, تبهکار, تذکر, ترس, ترک, تسبیح, تشبیه
- در تشبیه نخست, انفاق انسان را به بذری تشبیه می کند که به هفتصد دانه تبدیل می گردد(آیه 261).
- در تشبیه دوم انفاق ریاکاران و کسانی را که پس از انفاق منت می گذارند, و یا آزار می رسانند, به بذری تشبیه
- در تشبیه سوم, انفاق افراد با اخلاص را به باغی تشبیه می کند که در نقطه بلندی قرار گیرد و باران درشت به
- در تشبیه چهارم بار دیگر انفاق ریاکاران و گروه منت گذار و آزاررسان پس از انفاق را به باغی تشبیه می کند
- بنابراین هر دو تشبیه صحیح می باشد, خواه منفق را به دانه تشبیه کنیم, یا عمل او را; تو گویی ذات و عمل,
- , آیات, ایمان, آیین, بدن, برتر, بردگی, بشریت, بند, بیت المال, بینایی, پاسخ, پیام, تأثیر, تذکر, ترس, تشبیه
1.
تنزیه و تشبیه
نويسنده: -
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 9296
2.
تشبیه : مانند کردن خدا به مخلوقات
نويسنده: حسن رمضانی
تاريخ: 1389.04.10
كد مقاله: 2119
3.
تأملی در تشبیه آیه 31 سوره حج
نويسنده: کاظم برگ نیسی
تاريخ: 1389.02.08
كد مقاله: 1648
4.
تاملی در تشبیه آیه 31 سوره حج (3)
نويسنده: کاظم برگنیسی
تاريخ: 1389.04.24
كد مقاله: 3170
5.
تاملی در تشبیه آیه 31 سوره حج 1
نويسنده: ---
تاريخ: 1389.04.24
كد مقاله: 3194
6.
تاملی در تشبیه آیه 31 سوره حج (2)
نويسنده: کاظم برگ نیسی
تاريخ: 1389.04.24
كد مقاله: 3225
7.
تشبیه در قرآن: از اسلوبهای بیانی و بلاغی قرآن با کاربردی گسترده
نويسنده: سید محمود دشتی
تاريخ: 1389.04.10
كد مقاله: 2146
8.
تأثیر دیدگاههای کلامی در تفسیر قرآن
نويسنده: بمانعلی دهقان منگابادی
تاريخ: 23/06/1389
كد مقاله: 9144
9.
مَثَل در قرآن
نويسنده: زهرا فرید
تاريخ: 1389.04.23
كد مقاله: 3129
10.
مثل های زیبای قرآن - انفاق و هفتصد برابر پاداش
نويسنده: جعفر سبحانی
تاريخ: 1389.04.31
كد مقاله: 3810
