p+98 31 32298095
و آن حكمت آميز و بلندمرتبه است و در ام الكتاب در نزد ماست. (سوره مباركه زخرف، آيه 4)
ام الكتاب | داستان قرآني، داستانهاي قرآني

داستان قرآني، داستانهاي قرآني

در این بخش داستانهای قرآنی تالیف و گردآوری میشود. آخرین داستانها را میتوانید در این صفحه مشاهده کنید. برای جستجو در داستانها و دستیابی به سایر داستانها به جستجوی داستانها مراجعه کنید.


گویند: مردی به نزد عالمی رفت و گفت: استخاره‏ای از برای من بنمایید. * چون آن عالم به نیّت استخاره، قرآن را گشود این آیه آمد: * وَ لِسُلَیْمانَ الرِّیحَ غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها شَهْرٌ وَ أسَلْنا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ مَنْ یَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أمْرِنا نُذِقْهُ مِنْ عَذابِ السَّعیرِ (34سبأ/12) و برای سلیمان باد را [رام گردانیدیم]، که سیر بامدادیش یکماهه راه و سیر شامگاهیش یکماهه راه بود، و برای او چشمه مس [گداخته و جوشان] را روان ساختیم، و از جنیان گروهی در نزد او و به اذن پروردگارش ... بیشتر

شیخ اجلّ سعدی در گلستان چنین حکایت کند: درویشی را دیدم سر بر آستان کعبه همی مالید و می‏گفت: یا غفور * /پاورقی3- غفور: آمرزنده. این لفظ در قرآن کریم 91 بار تکرار شده است/ * یا رحیم * /پاورقی4- رحیم: مهربان. این لفظ در قرآن کریم 115 بار تکرار شده که یک مورد آن * لقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ (9توبه/128) به راستی که پیامبری از میان خودتان به سوی شما آمده است که هر رنج که شما می‏برید، برای او گران می‏آید، سخت هواخواه شماست [و] به مومنان رئوف و مهربان است. * از صفات پیامبر ... بیشتر

جناب محمّد علی رضایی کرمانی در مقاله‏ای که در فصلنامه قرآنی (بیّنات) به چاپ رسیده است چنین می‏نویسد: آن گونه که از کتابشناسی‏ها و تراجم و معاجم و فهرست‏ها بر می‏آید، در بین هزاران مجموعه از تفاسیر قرآن از آغاز تاکنون دو تفسیر کامل از قرآن به چشم می‏خورد که دارای ویژگی متمایز از دیگر تفاسیر است. از این رو افزون بر نام اختصاصی هر یک، به تفسیر بی‏نقطه شهرت یافته‏اند. نخستین تفسیر کامل بی‏نقطه از قرآن تفسیر (سواطع الالهام) است. این تفسیر نوشته دانشمند شیعی، (ابوالفیض فیضی هندی (م 1004 ق) است که تفسیری مزجی * /پاورقی1 شرح و تفسیر اصولاً به دو گونه تقسیم ... بیشتر

اصمعی حکایت می‏کند که: از بیابانی می‏گذشتم و کیسه‏ای که مقدار زیادی دینار در آن بود به همراه داشتم. پس از طیّ مسافتی به زنی اعرابی برخورد کردم و کیسه را به امانت نزد او گذاشتم و از پی کار خود رفتم. پس از مدتی دوباره بازگشتم و کیسه‏ام را از آن زن طلب نمودم. زن منکر شد و آن را بازپس نداد من آن زن را به نزد پیرمردی که رییس قبیله‏اش بود، بردم زن در نزد او نیز همچنان بر انکار خود پافشاری می‏نمود. * پیرمرد گفت: این زن تنها باید قسم یاد کند که کیسه پولی را به امانت از تو نگرفته است. اصمعی گوید: من نیز می‏دنستم که این زن قسم یاد خواهد کرد و از آن امتناع و نکول نمی‏نماید ... بیشتر

گویند: مردی پسرش را به نزد قاضی آورد و گفت: جناب قاضی! خواهش می‏کنم پسرم را بازداشت کنید. قاضی پرسید: گناه او چیست؟ پدر گفت: گناهش این است که قرآن را حفظ نمی‏کند، قاضی گفت: اگر حتی دو آیه را نیز بداند، بازداشت نمی‏شود. سپس قاضی به پسر گفت: بخوان. * پسر خواند: (الا هبّی بصحنک فاصبحینا). * /پاورقی3- ترجمه: آهای به چنگ خود بنواز که ما به تو شادیم/ * قاضی خندید. پدر گفت: جناب قاضی! اگر یک آیه دیگر بخواند او را بازداشت نمی‏کنید؟ سپس پسر مصرع دوّم را نیز خواند. * /پاورقی4- مصرع دوّم چنین است: و لا تبقی خمور الانذرینا. ترجمه: و از شرابهای (اندرین) چیزی باقی مگذار/ ... بیشتر