p+98 31 32298095
و آن حكمت آميز و بلندمرتبه است و در ام الكتاب در نزد ماست. (سوره مباركه زخرف، آيه 4)
ام الكتاب | داستان قرآني، داستانهاي قرآني

داستان قرآني، داستانهاي قرآني

در این بخش داستانهای قرآنی تالیف و گردآوری میشود. آخرین داستانها را میتوانید در این صفحه مشاهده کنید. برای جستجو در داستانها و دستیابی به سایر داستانها به جستجوی داستانها مراجعه کنید.


نقل است که مردی از مسلمانان پیش عمر آمد و گفت: هنگامی که مدائن را گشودیم به کتابی دست یافتیم که در آن پاره‏ای از علوم ایرانیان و همچنین کلامی خوش و شگفت‏انگیز بود. عمر تازیانه خواست و شروع به زدن آن مرد کرد سپس این آیه را خواند: * نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أوْحَیْنا إلَیْکَ هذَا الْقُرْآنَ وَ إنْ کُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلینَ (12یوسف/3) ما بهترین داستانسرایی را با وحی فرستادن همین قرآن بر تو می‏خوانیم و بی گمان پیش از آن از بی خبران بودی. * /پاورقی8 یوسف/ 3، ترجمه: (ما بهترین قصه‏ها و سرگذشت‏ها را بر تو بازگو می‏کنیم)/ ... بیشتر

کسی برای صاحب بن عبّاد نامه‏ای نوشت که در آن بساری از الفاظ خود صاحب را به کار برده بود و به اصطلاح سرقت ادبی کرده بود. صاحب ذیل نامه‏اش نوشت: * و لَمّا فَتَحُوا مَتاعَهُمْ وَجَدُوا بِضاعَتَهُمْ رُدَّتْ إلَیْهِمْ قالُوا یا أبانا ما نَبْغی هذِهِ بِضاعَتُنا رُدَّتْ إلَیْنا وَ نَمیرُ أهْلَنا وَ نَحْفَظُ أخانا وَ نَزْدادُ کَیْلَ بَعیرٍ ذلِکَ کَیْلٌ یَسیرٌ (12یوسف/65) و چون بار و بُنه شان را باز کردند چنین یافتند که سرمایه شان به ایشان باز گردانده شده است، گفتند پدر جان دیگر چه می‏خواهیم این سرمایه ماست که به ما باز گردانده شده است [بگزارید بار دیگر برویم] ... بیشتر

مردی در زمان یکی از خلفا ادّعای پیامبری نموده و می‏گفت: من موسی بن عمران هستم. این خبر به گوش خلیفه رسید، او را احضار نمود و پرسید: تو کیستی؟ مرد گفت: موسی بن عمرانم. خلیفه گفت: اگر راست می‏گویی عصای تو که تبدیل به اژدها می‏شد * /پاورقی3- اشاره به: * فَأَلْقی عَصاهُ فَإِذا هِیَ ثُعْبانٌ مُبینٌ (7اعراف/107) آنگاه عصایش را درانداخت و ناگهان به صورت اژدهایی آشکار درآمد. * و أوْحَیْنا إلی مُوسَی أنْ ألْقِ عَصاکَ فَإِذا هِیَ تَلْقَفُ ما یَأْفِکُونَ (7اعراف/117) و [ما] به موسی وحی کردیم که عصایت را بینداز، [انداخت و اژدها شد] و ناگهان برساخته‏هایشان را فرو بلعید. ... بیشتر

شیخ اجلّ سعدی گوید: یاد دارم که مدّعی در این بیت: * (این قسمت شعر است: موسسه ام الکتاب) * (چون نبود خویش را دیانت و تقوی = قطع رحم بهتر از مودّت قربی) * بر قول من اعتراض کرده بود و گفته: حقّ تعالی در کتاب مجید از قطع رحم * /پاورقی1- بریدن از خویشاوندان/ * نهی کرده است * /پاورقی2- در سوره بقره آیه: * الَّذینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ میثاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ ما أمَرَ اللَّهُ بِهِ أنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی اْلأَرْضِ أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ (2بقره/27) همان کسانی که پیمان الهی را پس از بستنش می‏شکنند، و آنچه خداوند به پیوستن آن فرمان ... بیشتر

تاریخ نویسان این گونه نوشته‏اند که: (زیاد بن سمیّه) والی بصره از ابوالأسود دؤلی * /پاورقی5 در ضبط کلمه (دؤلی) اختلاف نظر است، برخی (دئلی) نیز نوشته‏اند/ * م 69 ق درخواست کرد تا قاعده و راه و رسمی برای اصلاح زبان عربی و به ویژه روشی برای قرائت صحیح قرآن وضع نماید و به وی یادآور گردید که: (انّ هذه الحمرآء * /پاورقی6 حمراء: یعنی عجم. تازیان عجم را که غالباً سفیدپوست می‏باشند مانند رومیها و ایرانی‏ها و امثال آنها (حمرآء) می‏نامیدند ر.ک: تاج‏العروس 155/3/ * قد کثرت و افسدت من السنة العرب) اختلاط عجم و تازیان روبفزونی نهاده و زبان تاری را به تباهی کشانده است. ... بیشتر