p+98 31 32298095
و آن حكمت آميز و بلندمرتبه است و در ام الكتاب در نزد ماست. (سوره مباركه زخرف، آيه 4)
ام الكتاب | داستان قرآني، داستانهاي قرآني

داستان قرآني، داستانهاي قرآني

در این بخش داستانهای قرآنی تالیف و گردآوری میشود. آخرین داستانها را میتوانید در این صفحه مشاهده کنید. برای جستجو در داستانها و دستیابی به سایر داستانها به جستجوی داستانها مراجعه کنید.


حجّاج بن یوسف ثقفی بسیاری از اوقات از قاریان درباره آیات قرآن سؤال می‏نمود روزی مردی به نزد او آمد. حجّاج از او پرسید: قبل از قول خدای تعالی: * إمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ ساجِداً وَ قائِماً یَحْذَرُ اْلآخِرَةَ وَ یَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذینَ لا یَعْلَمُونَ إنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا اْلأَلْبابِ (39زمر/9) آیا کسی که در پاسهایی از شب، گاه به سجده و گاه بر پا، نیایشگر است [و] از آخرت بیم و به رحمت پروردگارش امید دارد [بهتر است یا مشرک غافل ناسپاس]، بگو آیا کسانی که می‏دانند، با کسانی که نمی‏دانند ... بیشتر

ابوالوفاء هروی گوید: من در مجلس پادشاه قرآن می‏خواندم و او گوش نمی‏داد و با دیگران سخن می‏گفت. شبی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را در خواب دیدم که رنگ چهره مبارکش متغیّر شده و به من فرمود: (آیا قرآن را برای کسانی می‏خوانی که با هم سخن می‏گویند و به آن گوش نمی‏دهند؟ تو به دلیل رعایت نکردن ادب، بعد از این اگر خدا بخواهد نمی‏توانی قرآن بخوانی!) * بعد از آن بیدار شدم در حالی که گنگ شده بودم امّا چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم فرموده بود (اگر خدا بخواهد)، امید داشتم که روزی زبانم گشوده خواهد شد. * بعد از چهار ماه در همان محلی که خواب دیده ... بیشتر

آورده‏اند که مسلمة بن عبدالملک می‏گفت: پس از ایمان به خداوند متعال، هیچ چیز در نزد من، محبوب‏تر از حاضر جوابی نیست زیرا جواب اگر پس از مدّتی تفکّر و تأمّل، بدست آید، در حقیقت جواب محسوب نمی‏شود * /پاورقی1- البته باید توجه داشت که مطلب یاد شده با ضرورت تفکر و تروی پیرامون مسایل و پرسشها تناقضی ندارد زیرا هر یک از این دو (حاضر جوابی و اندیشیدن پیرامون جوابها) در محل خویش مناسب و جالب خواهد بود و می‏توان ادّعا نمود که (حاضر جوابی) هنری است که عدّه کمی از آن برخوردارند/ * (و حلاوت و شیرینی و نفوذ خود را تا حدّ زیادی از دست می‏دهد) آیا سخن خدای تعالی را نشنیده‏اید ... بیشتر

شیخ فریدالدّین عطّار نیشابوری گوید: از امام عبدالرحمن اسکاف پرسیند که کسی قرآن می‏خواند و نمی‏داند که چه می‏خواند، آن از هیچ اثری بود؟ گفت: کسی دارو می‏خورد و نمی‏داند که چی می‏خورد اثر می‏کند، قرآن اثر نکند؟! * /پاورقی1 یعنی همان گونه که خوردن دارو به اصطلاح (اثر وضعی) دارد خواندن قرآن نیز دارای (اثر وضعی) است. نکته: حضرت امام خمینی رحمة اللَّه خطاب به فرزندش آقا سیّد احمد چنین می‏فرماید: فرزندم! با قرآن، این کتاب بزرگ معرفت آشنا شو و با قرائت آن، راهی به سوی محبوب باز کن و تصوّر مکن که قرائت بدون معرفت اثری ندارد، که این وسوسه شیطان است. این کتاب ... بیشتر

گویند: حجّاج بن یوسف ثقفی مشغول خواندن قرآن بود تا اینکه به این آیه شریفه رسید: * و إنْ مِنْ أهْلِ الْکِتابِ إلاّ لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهیداً (4نساء/159) و هیچ کس از اهل کتاب نیست مگر آنکه پیش از مرگش به او [عیسی] ایمان آورد، و روز قیامت او [عیسی] بر ایشان گواه است. * حجّاج ضمیر (موته) را به (اهل کتاب) ارجاع می‏داد * /پاورقی1- درباره مرجع ضمیر (موته) بین مفسّران اختلاف نظر وجود دارد/ * و لذا معنی آیه را این گونه می‏فهمید که (اهل کتاب قبل از مردنشان به حضرت عیسی ایمان می‏آورند) بدین جهت برای فهم بهتر ... بیشتر