p+98 31 32298095
و آن حكمت آميز و بلندمرتبه است و در ام الكتاب در نزد ماست. (سوره مباركه زخرف، آيه 4)
ام الكتاب | آموزش قرآن كريم

آموزش قرآن کریم

روش تدريس سكون براي بزرگسالان
هدف: آشنايي با شكل و اسم علامت سكون و نحوة تلفظ صحيح حرف ساكن مي باشد. و در پايان درس از دانش آموزان انتظار مي رود كه:
1 ـ علامت -سكون- را بشناسند.
2 ـ نحوة خواندن -حرف ساكن- را ياد گرفته باشند.
3 ـ هر كلمه و آيه اي كه داراي علامت سكون (حركات و حروف مدي) است را مشخص نمايند و آن را به صورت شمرده و صحيح بخوانند.
در قرآن هاي امروزي فقط اين دو شكل ح هكاربرد دارد.
در تدريس سكون تنها همين دو شكل را معرفي مي كنيم و در هنگام تمرين فقط از علامتي كه در قرآن هاي منطقه مورد تدريس ما متداول است، استفاده مي كنيم.

مراحل تدريس سكون
1. حرفي را با حركات سه گانه ـَـِـُ مي نويسيم و از دانش آموزان مي خواهيم تا آن ها را با هم بخوانند.
2. همان حرف را بدون حركت مي نويسيم و از دانش آموزان مي خواهيم تا آن را بخوانند.
3. توضيح مي دهيم: حرفي كه هيچ گونه حركتي نداشته باشد به تنهايي خوانده نمي شود و در عربي با يكي از اين دو علامت ـْ مشخص مي شود.
4. اسم علامت و حرفي كه داراي آن علامت باشد را معرفي مي كنيم.
5. روش خواندن حرف ساكن را بيان مي كنيم.
6. روي كلمات يك بخشي، دو بخشي، سه بخشي و... تمرين مي كنيم.

روش تدريس سكون
پس از تمرين روي درس گذشته و پس از آن كه مطئمن شديم دانش آموزان آن را ياد گرفته اند درس سكون را چنين آغاز مي كنيم:
معلم، صداهايي كه كلمات عربي به كمك آن ها خوانده مي شد، شناختيم، حال اين حرف -ن- را با حركت فتحه -نَ- بخوانيد.
دانش آموزان: نَ
معلم: با حركت كسره نِ.
دانش آموزان : نِ.
معلم: با حركت ضمه ن.
دانش آموزان: نُ.
معلم: حالا ن چگونه خوانده مي شود.
دانش آموزان : خوانده نمي شود.
معلم: چرا خوانده نمي شود؟
دانش آموزان: براي اين كه هيچ حركتي ندارد.
معلم: حرفي كه هيچ گونه حركتي نداشته باشد به آن ساكن مي گويند و در قرآن با يكي از اين دو علامت -ـْـ ْ- مشخص مي شود.
اسم اين علامت -سكون- است.
-سكون- يعني ضد حركت و حرفي كه داراي اين علامت باشد به آن -ساكن- مي گويند، ساكن يعني بي حركت. و مي دانيم حرف ساكن به تنهايي خوانده نمي شود، براي خواندن آن، حرف متحركي لازم است كه پيش از آن قرار بگيرد و به كمك آن به يك بخش خوانده مي شود، حالا باهم بخوانيد: -مَنْ- .
دانش آموزان : مَنْ.
روي كلمات يك بخشي، دو بخشي، سه بخشي و... تمرين مي كنيم و سپس تكليف منزل را مشخص مي كنيم.

تذكر: در بحث سكون گقتيم كه حركت فتحة حرف قبل از واو و ياء ساكن در فارسي متمايل به ضمه و كسره فارسي ادا مي شود در اين جا با نوشتن تمرين هاي بيشتر اين موارد، تلفظ درس آن را به آن ها ياد مي دهيم.
اگر دانش آموزان، مستعد بودند و وقت هم كافي بود، در همين جلسه مطلب را ياد آوري و تمرين مي كنيم و گرنه در جلسه بعد به عنوان تقويت درس سكون، آن را ياد آوري و تمرين مي كنيم، در تمرين علاوه بر كلمات از آيات قرآني نيز استفاده مي كنيم، البته آياتي كه فقط داراي حركات، حروفي مدي و سكون باشد و نبايد علامت يا قاعده هايي كه تدريس نشده در آن باشد. نمونه اي از اين آيات در جزوة آموزش روخواني سطح 1 و 2 قرآن كريم آمده است.