p+98 31 32298095
و آن حكمت آميز و بلندمرتبه است و در ام الكتاب در نزد ماست. (سوره مباركه زخرف، آيه 4)
ام الكتاب | آموزش قرآن كريم

آموزش قرآن کریم

روش تدريس سكون براي خردسالان
هدف: همان هدفي است كه از تدريس سكون براي بزرگسالان داشتيم و انتظارات نيز همان انتظارات مي باشد.

مراحل تدريس سكون
1. چند كلمة دو حرفي يك بخشي فارسي كه حرف دوم آن در تلفظ ساكن باشد مي نويسيم و از دانش آموزان مي خواهيم تا با هم آن ها را بخوانند.
2. از آن ها مي خواهيم تا آن كلمات را بخش كرده و صداي آن را مشخص كنند.
3. در هنگام بخش كردن توضيح مي دهيم: در فارسي حرفي كه هيچ صدايي نداشته باشد، هيچ گونه علامتي ندارد، ولي در عربي با يكي از اين دو شكل ــْ مشخص مي شود.
4. اسم علامت و حرفي كه داراي آن علامت باشد را معرفي مي كنيم.
5. روش خواندن حرف ساكن را بيان مي كنيم.
6. روي كلمات يك بخشي، دو بخشي، سه بخشي، و ... تمرين مي كنيم.

روش تدريس سكون
پس از تمرين از درس گذشته و پس از آن كه مطئمن شديم دانش آموزان آن را ياد گرفته اند، درس سكون را چنين آغاز مي كنيم.
همه با اين كلمات، مَن، دَست، بَبر در فارسي آشنا هستيد، با هم آن ها را بخوانيد.
پس از خواندن، مي خواهيم تا آن كلمات رابخش كرده و صداي آن را مشخص كنند. به اين گونه:
معلم: كلمه من را بخش كرده و صداي آن را مشخص كنيد؟
دانش آموزان: مَن، يك بخش است، صداش، م، ـَ ن.
معلم: ميم داراي چه صدايي است؟
دانش آموزان: ـَ (بلافاصله صداي ـَ را روي ميم قرار مي دهيم)، مَن.
معلم: نون داراي چه صدايي است؟
دانش آموزان: هيچ صدايي ندارد.
معلم: در فارسي حرفي كه هيچ صدايي نداشته باشد، هيچ گونه علامتي ندارد اما در عربي با يك از اين دو شكل ـْـْ نشان داده مي شود.
اسم اين علامت سكون است، حرفي كه داراي اين علامت باشد به آن ساكن مي گويند. حالا اين نون ساكن را نْ به تنهايي بخوانيد؟
دانش آموزان: خوانده نمي شود.
معلم : چرا خوانده نمي شود؟
دانش آموزان: براي اين كه هيچ صدايي ندارد.
معلم: همان گونه كه دقت فرموديد حرفي كه هيچ صدايي نداشته باشد به تنهايي خوانده نمي شود و به كمك حرف صدا دار پيش از خود به يك بخش خوانده مي شود.
سپس روي كلمات يك بخشي، دو بخشي تمرين مي كنيم و پس از آن كه مطمئن شديم دانش آموزان آن را ياد گرفته اند، تكليف منزل را مشخص مي كنيم.
با توجه به اين كه بقيه علامت ها، تركيبي از صدا و سكون است، بايد روي سكون براي خردسالان تمرين بيشتري انجام شود تا كاملاً با كلمات داراي اين علامت آشنا شوند، براي اين كار جلسة ديگري به عنوان تقويت درس سكون لازم است تا ضمن تمرين روي كلمات سه بخشي، چهار بخشي كه داراي علامت سكون باشد، تلفظ صحيح واو و يا ساكن ما قبل مفتوح را (كه ما فارس زبان ها، آن را درست تلفظ نمي كنيم) نيز به آن ها ياد مي دهيم و سپس روي آيات قرآني كه داراي صداهاي كوتاه و كشيده و علامت سكون باشد، تمرين مي كنيم.