p+98 31 32298095
و آن حكمت آميز و بلندمرتبه است و در ام الكتاب در نزد ماست. (سوره مباركه زخرف، آيه 4)
ام الكتاب | آموزش قرآن كريم

آموزش قرآن کریم

روش تدريس تشديد براي بزرگسالان
هدف: آشنايي با شكل، اسم تشديد و روش تلفظ حرف مشدد است.
و در پايان از دانش آموزان انتظار مي ‌رود كه:
1. علامت -تشديد- را بشناسند.
2. نحوة خواندان حرف مشدد را ياد گرفته باشند.
3. هر كلمه و آيه‌اي كه داراي علامت تشديد (سكون، حركات و حرف مدي) است را مشخص نمايند و آن را به صورت شمرده و صحيح بخوانند.

مراحل تدريس تشديد
1. يك كلمه دو بخشي كه داراي علامت تشديد باشد به صورت تفكيك و بخش بخش مي‌ نويسيم و از دانش آموزان مي‌ خواهيم تا آن را بخش بخش بخوانند.
2. توضيح مي ‌دهيم: براي تلفظ اين كلمه، بايد دوبار زبان به محل تلفظ يك حرف برخورد كند و اين كمي مشكل است، عرب‌ها براي سهولت، آن دو را در هم ادغام مي‌ كنند.
3. ادغام را تعريف مي ‌كنيم و نشانة آن را كه علامت تشديد است نشان مي ‌دهيم.
4. روش خواندن حرف مشدد را بيان مي‌كنيم.
5. روي كلمات دو بخشي، سه بخشي، چهار بخشي كه داراي علامت تشديد باشد تمرين مي ‌كنيم.
6. روي آيات قرآني كه داراي علامت تشديد و علامت‌هاي گذشته است تمرين مي ‌كنيم.

روش تدريس تشديد
معلم با خواندن اين كلمه رَبْ، بُ در درس سكون آشنا شديم، آن را بخش بخش بخوانيد.
دانش آموزان: رَبْ ـ بُ.
/پاورقي 1. در هنگام خواندن حتما بايد مكث كنند، تا براي خواندن آن زبان دوبار به محل تلفظ حرف -باء- برخورد كند./
معلم: همانطوري كه دقت فرموديد، براي تلفظ آن، زبان ما مي ‌بايست دوبار به محل تلفظ حرف با برخورد كند، يك بار با حالت سكون و بار ديگر با حركت ضمه و اين كمي مشكل است، عرب‌ها براي سهولت تكلم در چنين مواردي، حرف اولي را در دومي ادغام مي ‌كنند.
-ادغام- يعني: -داخل كردن حرفي است در حرف ديگر-‌، در نتيجه هر دو حرف به صورت يك حرف مشدد ادا مي ‌شوند. و براي تلفظ آن زبان يك بار محكم و با شدت به محل تلفظ حرف برخورد و جدا مي‌ شود، در هنگام بر خورد با حالت سكون و در هنگام جدا شدن با همان حركتي كه حركت دوم دارا مي‌ باشد.
براي راهنمايي قاري، در چنين مواردي كه عمل ادغام صورت مي ‌گيرد از علامتي استفاده مي ‌كنند، مانند:
ب = رَب
لا = اِلا
اين علامت از شين -ش- ابتداي كلمة -شِد-‌ گرفته شده و دلالت بر شديد و محكم ادا شدن حرف در هنگام تلفظ مي‌كند نقطه‌ها و دنبالة آن حذف و دندانة آن را باقي گذاشته‌اند ش شِد.
اسم آن -تشديد- و حرفي كه داراي آن علامت باشد مشدد مي ‌گويند.
سپس روي كلمات تمرين مي ‌كنيم. نخست به صورت تفكيك و تركيب و بعد از آشنايي كامل با تلفظ حرف مشدد، تمرين را تنها به صورت تركيب روي كلمات چند بخشي ادامه مي‌دهيم و پس از آن كه مطئمن شديم دانش آموزان درس را ياد گرفته‌اند روي آيات قرآني تمرين مي ‌كنيم، سپس تكليف منزل را مشخص مي‌ كنيم.